Bygga skrikburk till Lynx Rave 800 -05!

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallåj!

Har funderat på att bygga en slutburk till en Rave 800 -05 som man kan slänga på ibland när man ska ut och jäklas själv och sedan ta bort på långturer osv för att inte klassas som alltför dryg :heh:. Har sökt runt lite här på forumet men inte hittat något vettigt när det gäller att bygga, och jag har säkert missat massa trådar om just detta så då får ni gärna länka!

Och jag funderar över om någon har gjort detta till sin Rave 800 (eller 800 i allmänhet) och vad som behövs osv. Lite tips och trix i allmänhet hade vart trevligt! Kommer jag måste bestycka om skotern t.e.x?
Har en polare som är bra på att bygga och har gjort det många gånger, men kravet var att jag skulle fixa fram material själv så nu behöver jag hjälp!

Länka gärna till någon guide eller liknande!

Tack på förhand /Sam :eyebrows:
 

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
att köra med en oljudsburk ger ju inte mycket mer än irriterade grannar och pip i öronen

Satt en på min förra mxz 800 sjukt drygt att höra på
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tack för länken, ska kolla igenom den!

Nu råkar det vara såhär att jag bor långt ute i skogen och har svårt att tro att några av mina grannar kan störa sig mer på mig än vad dom redan gör så! Och sedan är jag inte ute efter en burk som vrålar som fan, utan en burk som är ettrigare än orginalburken som man kan slänga på när man spelar in film och är ute och leker bara!
Jag vet att det finns många som stör sig så fruktansvärt mycket på slutburkar och tycker att det är bara snorungar som bryr sig om ljudet osv,och visst det kan man väl ha förståelse för. Men sen finns det många som inte gör det också, så live and let live för det kommer ändå alltid finns folk som kör med slutburk.


Slut på predikan.
/Sam
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Kopiera eller Köp en färdig beg slipon från mc skrot och korta den om behövs. Då kan du få exotiska matrial billigt. Och dom flesta raceslipons som sitter på rr hojar har minst 50mm perforerat rör igenom sig. Du har säkert en mc kompis med trimavgas dämpare att kopira.
Jag kör själv en Arrow titanburk från skroten.. Har suttit på en 1000cc rr hoj. Kompisaren kör en kolfiber slion från Ducati. Dom burkarana har rätt sköna ljud och låter inte allt för högt.
Annars kan man köpa Viper slipon både i kort vers och lång (nya) ca 1500-1800kr

Det viktiga är bara att våga strypa ner avgasarena innan dom kommer in i slutburken!! Skaffar man sig en avgasmätare och stryper stingrarana/stingern innan burk så mycket man törs så kan man lätt få högre effekt än org slutburk.

Gäller bara att hålla koll på avgasmätare så den inte skenar iväg vid längre fullgasrepor.

Man får snabbare uppladdning av pipan ju mer man stryper och avgaserna blir hetare så man får sopa på mer soppa. Om man kör förgasare rekkomenderar jag Powerjet då kan man snabbt ställa in soppan rätt och fega sig ner i bestyckning.:)

Ett bra kännetecken för att man strypt stingern för mycket är att motor mojnar av efter en viss sträcka på full gas (längre sträcka)!! Man kan också kolla efter Dödsaska på kolvens framsida i utblåset. Samlas ovanligt mycket svartsot under kolvringar eller att man ser gråaktigt sot alt tendece till kolvsmältning på ovansida kolv vid mynning ligger man endera för snålt i bestyckning ,,,,eller för trång stinger.
Man kan medvetet kör för trång stinger om man vet med att motorn överhettar efter en viss sträcka. Påsåvis kan man ha en rappare effektivare motor på kortare banor/fullgasrepor. Jag har byggt mina stingers för sjöracer dvs jag kan åkan full rulle tills sjön är slut utan att smalta kolvar,. fegstinger :amuse:

Strypa stingen kan man göra på många sätt.
1. Bult gängas rakt in från sidan i stinger,, då har man fullt ställbart motstånd.
2. Fippla in mindre korta rörbitar längst bak i stinger..
3. Byta ut hela stingern från pipan till burk till smalare.. (jobbigt men funkar)

Det går också strypa avgaserna helt och hållet i slutdämparen (som org) men det är bet svårare att få jämnt bra motstånd.. Så funkar ju många av tikkas burkar som är en av dom få som faktist ger effekt. Men så har dom laght ner åtskilliga tim på dom burkarna!!
Fördelen med strypning i burk är att maskinen går tystare o tystare ju mer man stryper.