Bygga skotersladd... ?

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag skall köpa en arneringsmatta för att göra en skotersladd till min åker.

Min idé var att klippa till armeringsmattan till lämplig storlek och använda två lager för tyngdens skull.
Framtill på mattan viker jag upp armeringsnätet en smula för att få en "skidliknande" stuk på mattan.



Mina frågor blir följande...

  1. Vilken bredd rekommenderar ni på sladden?
  2. Vilken längd rekomenderar ni på sladden?
  3. Tror ni tyngden blir tillräckligt med två nät liggande ovanpå varandra?
  4. Räcker det med ett bogserband mellan sladd och skoter eller borde det vara en dragstång?
Hoppas några vänliga själar vill hjälpa mig med mina frågor. Och om någon har bilder på något liknande tar jag gärna emot dem.


mvh.
R
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1. ca 120-140cm (beror lite på hur lederna är)

2. Så lång som möjligt, beror också på hur knixiga leder. Men ca 4-5 meter.

3. Svårt att säga, en stålram + nät väger inte så mycket. Men om du svetsar fast några lodräta stolpar så du kan kasta på ett par timmerstockar mellan så kan du välja tyngd.

4. Fungerar säkert med bogserband, men om du har möjlighet så använd kedja istället som går från vardera hörn där framme och fram till skotern. Kanske 3 meter kedja.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Om man har en kedja som håller fast sladden va händer då om sladden fastnar i nått då? jag tycker man borde ha nått så den lossnar om man fastnar i nått.. men jag vet ej ^^

Edit: Om nån har bilder på hemmabygda sladdar så dela gärna med er :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man skall inte köra så fort, och en armeringsjärns-sladd har svårt att fastna i saker, värre är det med det där hyvelsladdarna, de kan fastna nå så fruktansvärt.

En bogserlina går heller inte av, men nackdelen med den är att den töjs lite hit och dit vilket i sin tur gör att sladden kastar fram och tillbaka i spåret beroende på hur tungt den går.

Man behöver ju inte ta den grövsta kedjan man hittar, utan en lagom sak med kanske 6mm gods i länkarna, man kan också kapa upp en länk så att den sprättar upp om det hugger fast.
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Gör sladden bredare än skotern iallafall, fast som sagts tidigare så beror längd och bredd på hur leden ser ut.

Jag drar själv en ledsladd gjord av armeringsnät. Den är ca 1,20m bred och ca 5m lång. Längst bak så är det som två styrskidor i metall som gör att den går rakare.
Skippa vikterna är mitt tips. Tänk på att nätet hyvlar och har du för tungt nät så kommer den att gå både tungt och djupt, vilket kommer att leda till en dålig led. Min erfarenhet av den här sladdtypen är att man ska köra relativt fort för att det ska bli ett bra resultat.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Hur grova bör stängerna i nätet vara?
Hur är det i nerförsbackar? Komer sladden fara in i skotern eller glider det inte så bra? Isf hade ju en typ av dragstång varit bra.
Någon typ av koppling som ger efter om sladden skulle fastna är ju att rekomendera. Kan tänkte mig att varken skotern eller föraren inte mår så bra efter ett antal tvärstopp.

Edit: hehe kom in lite fler svar medans jag skrev / titta på tv
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tack alla vänliga, som vanligt kommer det fler följdfrågor.



Med lite eftertanke kommer sladden att byggas på följande sätt... tror jag...
Först en ram av 25mm breda plattjärn
Sedan lägger man armeringsnätet ovanpå plattjärnsramen
Efter detta monterar jag ytterligare en ram av L-profil och på det viset fäster jag armeringsnätet. Att jag väljer just L-profil beror att man då får mer stadga i ramen.
Jag hade tänkt att placera ett par gamla skoterskidor framtill på sladden för att den ej skall fastna i olika saker.

Byggmax har armeringsnät för drygt 200 kronor. Järnskrotet lär nog heller inte kosta en förmögenhet.


Och nu frågorna
Varför skidor bak?
Och hur blir det egentligen i en nedförsbacke? Stannar den av sig själv om den har skidor fram och enbart en kedja att dra med

Och inte för att vara tjatig, men det vore ju kungligt med lite bilder :)
 

Snow-Rider

Välkänd medlem
1 jan 2006
104
0
6
33
Finland
Vet att detta inte hör hiit men börjar bli desperat...var ska man skikka ett inlägg??när ja e inloggad hittar jag inte nåt stelle att skikka inlägg på var e detta?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
ja kan du inte köra nerför en liten backe utan att den hinner ikapp dig så är nog sladden felkonstruerad... den ska ju släpa och dra till leden hela tiden.. så den bööör inte gå så lätt...
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Vilken bredd rekommenderar ni på sladden?
Mellan 1 och 2m beronde på vad man har och dra med, samt vad man skall använda sladden till, är det till skoterleder? Hur ser terrängen ut?

Vilken längd rekomenderar ni på sladden?

Minst 2m annläggnings längd så att den hyvlar av pucklarna ordentligt

Tror ni tyngden blir tillräckligt med två nät liggande ovanpå varandra?

Satsa på armeringsjärn i grovleksordningen 8-12mm. "Rutorna" bör vara 15-20cm. Så enklast är att svetsa ihop en matta av lösa järn tycker jag. Detär bra om man stadgar sladden med en ram så att den inte följer underlaget utan formar det så att man får bort ojämnheterna. Då får man det som man vill. Som tyngd kan man ta tex. några gamla däck med fälg.

Räcker det med ett bogserband mellan sladd och skoter eller borde det vara en dragstång?

Använd en kätting eller en dragstång med någon form av säkerhets utlösning så att man inte drar sönder något om sladden hugger i något fast föremål. En 3-4tums spik och två profilrör med hål i brukar funka bra!

Ola Olofsson
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Ni verkar ju ha en jäkla massa ider ni om ni har byggd en sladd så kan ni väll ta kort på den o dela med er?
 

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Testade första gången i år.....full längd på armeringsmattan ...ca 1.30 bred..och ett klent snöre att dra med...hakar den tag ryker snöret..händer inte sååå ofta..fungerade helt ofattbart bra.provade med att lägga lite vikter på men det blev bara tyngre och inget bättre...billigt och bra :)..Jonny
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
Armerings matta

Jag kör med en armeringsmattesladd.
En enkel & BRA lösning.
Byggde först en ram 30*30 mm 4 kantrör, som var lite plogformad
framtill så den blir smidigare.
Längd ca 4 meter
Bredd 1,4 m
Armeringsmattans rutor är 20* 20 & 12 mm tjock
om man använder mindre än 12 mm armerin så håller det mycket sämre.
Men jag rekomenderar att man även lägger en puntsvets i varje rutkors.
Vi har inga vikter på men en plåt i som är bockad som en bred skida i framändan såatt sladden inte skall haka i stenar/stubbar. sen drar vi den med en kedja.


Fördelar:
  • Lätt att dra, ungeför som en kälke
  • låg soppa förbrukning på skotern
  • Fina leder
  • Man kan börja sladda leden tidigare än med en vanlig hyvelsladd
Nackdelar:
  • Om leden är mycket isig så sladdar den sämre än en tung blysläde (vanlig sladd)
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Nu är sladen klar!

Den fungerar över all förväntan. Otrolig effektiv och lättdragen, väger nästan inget.
Dras med kätting från varja hörn och till dragkroken på skotern.

Så här blev den till
Mått: 120cm bred, 360 cm lång.
Ramen är gjord av L-profil 20x20x3mm.
Armeringsmattan 3mm och rutorna 20x20cm
Kostand 700 kronor.

Jag svetsade först en ram för att sedan lägga i nätet. Sedan svetsade jag fast näten i ramen och förstärkte varja kryss i nätet med en svetspunkt.

Att tänka på för den som vill bygga...
Kraftigare armeringsnät, gärna 8-10mm.
Jag har som sagt endast 5mm, vilket gör att den vill bågna upp på mitten. Det kommer jag att lösa med att svetsa 2 L-profiler tvärs över på bredden (bild på detta kommer senare).

Här har ni bilden.
http://nytorpet.webalbum.se/Skoter/1
Bilder in action kommer vid ett senare tillfälle.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Finns det kraftigare armeringsnät? Det grovaste jag har sett hos järnhandlaren är 6mm.

Alternativet istället för armeringsnät är att svetsa L-profiler i ca 30 grader mot sidorna så de bildas 'plogar' som går fram och tillbaka. Men man låter de inte gå kant till kant utan sista 20 cm så går det en bygel upp i luften och ner i kanten så att snön kan slippa förbi samt stagar 'plogen' i andra sidan.

Vettesjutton och man förstår den förklaringen men...
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
har en liten ide till er då ni har sladden i sladd läge så svetsa fast tex ett par gammla skoter skidor på åvansidan,då kan ni sno sladen vid transport å den åker på skidorna ...felet e bara att man måstegör ett drag på den då..
som går att vända

hur breda har ni byggt era sladdar ,vi funderade på att göra den ca 120 bred å ca 3 m lång
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Några skidor behövs inte. Sladden är såpass lätt att man utan bekymmer kan flytta runt den.
Och vill man inte sladda länge kan man ju alltid lämna den för att ta den med på hemvägen.
Men ideén är helt ok och något drag behövs ju knappast. Man kan ju fortfarande använda kättingen för att dra den.

Min sladd har en bredd på 120cm och en längd på 360cm Bredden beror på hur bred led du vill ha, men tänk på att den blir mer otymplig i kurvor om den är bredare. Likaså längden. Ju längre sladd ju bredare kurvor blir du tvungen att ta