Bygga RMK av äldre INDY chassie, Vilken motor... ?

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Hej, jag funderar på att bygga mej en bergsklättrare till våren..Ska börja med att köpa en komplet fungerande Polaris indy SKS..Men vilken motor är bäst och driftsäkrast? 500 lr 650 ?? Med tanke på att det ska bli en lössnö skoter så kanske det inte gör så mkt att den blir framtung..Jag menar liksom att ja ska ju ha en sks boggi..och en typ 32mm lr 38mm matta..
 
R

Robin

Sv: Vilken motor ska man satsa på??

Hej, jag funderar på att bygga mej en bergsklättrare till våren..Ska börja med att köpa en komplet fungerande Polaris indy SKS..Men vilken motor är bäst och driftsäkrast? 500 lr 650 ?? Med tanke på att det ska bli en lössnö skoter så kanske det inte gör så mkt att den blir framtung..Jag menar liksom att ja ska ju ha en sks boggi..och en typ 32mm lr 38mm matta..
650in är ju inte direkt driftsäkrast men du måste ju ha pulver att driva mattan vilket kanske kan bli lite klent för 500an
 
R

Robin

Sv: Vilken motor ska man satsa på??

tips är ju att dreva ner den 2kugg samtidigt så blir den rappare.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Vilken motor ska man satsa på??

En gammal indy 500 motor duger gott och väl åt en sån maskin! Driftsäker och relativt pigg motor. Om inte annat kan du leta efter en nyare 600/700 twin från tex en XC -98 eller nyare för lite mer kraft. Det är mitt förslag iaf
 
R

Robin

Sv: Vilken motor ska man satsa på??

En gammal indy 500 motor duger gott och väl åt en sån maskin! Driftsäker och relativt pigg motor. Om inte annat kan du leta efter en nyare 600/700 twin från tex en XC -98 eller nyare för lite mer kraft. Det är mitt förslag iaf
duger, ja kanske det men hur kul blir de att köra?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Vilken motor ska man satsa på??

Indy 500 RMK'n vi hade gick då jävligt fint iaf, 345 matta och 32mm kammar. Gick jävligt bra, gjorde dock bara 120 på mätarn pga drevningen vilket går att åtgärda. Även fast det bara var runt 80 hästar i maskinen gick den mycket fint, rapp på gasen m.m. Så med egna erfarenheter skulle jag vilja säga att den motorn räcker mycket väl till en sådan maskin
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Sv: Vilken motor ska man satsa på??

Okej ..hmm det sa mej lite iaf..men hoppas att alla tänker på att det är en sks vi pratar om ..men en 32mm/38mm matta :)
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Sv: Vilken motor ska man satsa på??

den är 345cm. köp inte en 650 motor! dom vill på att rackla. förgasar motorn är lite bättre men skulle nog satsa på en 500 motor.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Okej ja nu har ja bestämmt mej ..det blir en indy 500 sks ja ska kolla efter och sen bygga om..Vilken årsm ska man satsa på och vilka är v-kylda??
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
indy 500 är vätskekyld och indy trail är fläktkyld, bägge är 480-490 cc kommer ej ihåg exakt, men dom har samma volym.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kör själv en rmk 700 -98.
Så ja tycker du kan satsa på en 6-700 twin motor.
riktigt trevlig motor och ska du bygga en bergklättare så vill man ju att det ska finnas lite pulver under huvet så klart :)
ska ju bara pipa till så är man överst :D
500 motorn tror ja du inte ska köra med. kommer att kännas trött
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Kör själv en 650 SKS och där finns det väldigt mycket pulver att hämta, väldigt rolig maskin. Angående ditt mattval så bör du vara medveten om att 32mm är max kamhöjd med indy chassiet ifall du inte byter drivhjul eller sänker kedjehuset.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kör själv en 650 SKS och där finns det väldigt mycket pulver att hämta, väldigt rolig maskin. Angående ditt mattval så bör du vara medveten om att 32mm är max kamhöjd med indy chassiet ifall du inte byter drivhjul eller sänker kedjehuset.
Okej, så det var därför jag hade 38mm matta på min xlt? Inga annorlunda drivhjul på den vad jag vet..
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Kan hända att jag kommer ihåg fel, isåfall my bad. Vet då att det är jäkligt tight med en 32mm.
Hur som helst så oavsett vilken motor du väljer 500/650 så kommer du nog att bli nöjd så länge du slipper skruva. Framvagnen är överlägsen andra skotrar som är tillverkade i början på 90-talet. Lycka till.