Bygga om luftintag till XP

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Jag hade samma problem med en summit 800 -08 ifjol. Så då gjorde jag följande:
Först inhandlade jag följande:
415129377 1st Foam Filter
415129376 1st Filter Cover
293150089 6st plastic rivets
508000633 1st air duct
508000634 1st air intake foam
508000637 1st foam

Sedan så bar det av ut i garaget och borra, skära och finlira lite. Resultatet:









Stoppade även ett meshtyg från arctic cats luftburk över filtret för att det skulle bli lättare för snön att glida av det. Efter det så hade jag inga problem med att den slog igen luftintaget.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag köpte från staterna och åkte på tull på paketet.
Så tror det landade på närmare 3k.
Det kan ju inte ha kostat 3000kr för bara dom där sakerna?
Jag köpte mina delar via en svensk återförsäljare och då gick det på runt 1000kr.

edit: Jag bytte inte ut originalfiltret skall tilläggas.
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Ja jag vill inte heller tro på det. Men det var vad det landade på.
Sakerna inkl frakt gick på över 2200kr sedan tull på 500kr och frakt av posten 100kr.
Dvs 2800kr vilket man avrundar till 3k om man ska ha en värdesiffra.
Då räknar jag inte med att meshtyget från arcticen kostade ca 500kr det med.

Men det är ju bara att kolla upp på till exempel Ronnies vad sakerna kostar från staterna eller gå in hos din åf och fråga
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Det kan ju inte ha kostat 3000kr för bara dom där sakerna?
Jag köpte mina delar via en svensk återförsäljare och då gick det på runt 1000kr.

edit: Jag bytte inte ut originalfiltret skall tilläggas.

Var det längesedan och var det hela kittet? Låter ju kanon isf! :D
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Japp jag var och kollade upp det hos ÅF idag!! 1200:-


Har du nått tips vid monteringen? Nått spec jag ska tänka på? :blink1:
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Japp jag var och kollade upp det hos ÅF idag!! 1200:-


Har du nått tips vid monteringen? Nått spec jag ska tänka på? :blink1:
Det skulle vara att se till så struten inte kommer för långt bak eftersom den då kommer nära en upphöjnad i luftburken samt att det blir svårt att få plats med kontakten till mätarna. Jag satte min så att den främre delen av ramen på snorkeln låg precis jäms med kanten till den lilla fördjupningen på mätarkonsollen, och då var det på gränsen att kontakten fick plats. Från fabriken så sitter de som så att ramen på snorkeln "hänger" lite i luften över fördjupningen på konsollen.
 
A

axelsson_vpg

Tjena! Just skaffat mig en XP -08a renegade. kommer bli en hel del puder i vinter. Bör jag göra något åt mitt luftintag?

Har rätt mycket mesh tyg som ligger och skräpar. Kan man linda in på något vettigt vis?
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
415129377 1st Foam Filter=meshtyget som sitter i orginalluftintaget runt "svampen" för att förhindra att det komemr in snö.
Kör en summit 600 etec 2010 och jag har aldrig haft problem med att den käkat snö genom luftintaget eller att det blivit igensatt.
Kör rätt intensivt med mycket burkning i puder utan problem... :)
 
A

axelsson_vpg

415129377 1st Foam Filter=meshtyget som sitter i orginalluftintaget runt "svampen" för att förhindra att det komemr in snö.
Kör en summit 600 etec 2010 och jag har aldrig haft problem med att den käkat snö genom luftintaget eller att det blivit igensatt.
Kör rätt intensivt med mycket burkning i puder utan problem... :)
Najs, då borde de gå lika bra att linda runt meshtyg som jag har runt denna svamp :) Ska ta mig en titt i veckan. Iof är detta inget problem så är de ju onödigt?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Det skulle vara att se till så struten inte kommer för långt bak eftersom den då kommer nära en upphöjnad i luftburken samt att det blir svårt att få plats med kontakten till mätarna. Jag satte min så att den främre delen av ramen på snorkeln låg precis jäms med kanten till den lilla fördjupningen på mätarkonsollen, och då var det på gränsen att kontakten fick plats. Från fabriken så sitter de som så att ramen på snorkeln "hänger" lite i luften över fördjupningen på konsollen.

Hur tätas snorkeln mot luftburken då? Sätter man bara den självhäftande remsan över hålet man skär upp och sticker ner snorkeln?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora


Så blev det! Ska bli spännande att prova i pudret.. Är det nödvändigt att klä in muffen med mesh?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Jag skulle iaf använt mesh, lär bli tätt ganska fort annars. I övrigt såg det bra ut! :)