Bygga om avgassytem

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Hej

Jag vill få avgaserna att komma ut bakom skotern. Är det någon som har tips eller gjort något liknande.

Anledningen är att det luktar SKIT om kläderna bara man har startat skotern...

mvh Johan
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
BK-system

Det finns något som heter "BK-system, det är precis vad du är ute efter!
En förlängning av avgassystemet kan man säga, så att det mynnar ut bakom skotern eller bakom pulkan om man har en sådan påkopplad...

Läs mer på deras hemsida: www.bk-system.se
 

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Jo jag har sett BK-systemet. Men jag TROR att det är lika dyrt som skotern jag tänker sätta det på.


En jag känner har byggt en eget av avgasslag och det funkar. Tänkte om det fanns någon fler på forumet som gjort något likande.

mvh Johan
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
vi byggde eget på våran venture 480 tf av fykans-profil järn vid utblåset så svetsade vi fast ett liten rörstump mot pipan
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag kör med et BK-system på min SKS 700 -02 just bara för att slippa avgaserna. Det funkar superbra, kostade 1600:- för ett galvat system. Det är det värt att slippa svetsa något som ändå rostar sönder sen... Finns en nackdel dock, ljudet blir hårdare och ettrigare när inte snön dämpar längre.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Om du ska bygga själv så måste du se till att röret inte blir för klent.

Jag byggde ett eget till min supertrack av 30x70 profilrör en gång men det funkade inget vidare skotern gick mycket sämre och surade ner sig.

Troligen så blev det alldeles för stort motstånd, så det enklaste är ju att köpa ett färdigt bk-system för då vet man ju att det är rätt dimensionerat.
 

olleK

Medlem
26 jan 2005
24
0
1
Boden
sånna hära flexibla rör kan du dra dit med ett slangklammer å sätta fast i skotern på nå finurligt sätt!sen drar du ett avgasrör med det röret dit du vill ha det!



pris: MAX 300 kronor
 

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Det var något likanande som jag tänkt mig.


Böjlig avgasledning från ljuddämparen och sedan ett rör under fotstegen.

mvh Johan