Bygga/montera bort oljepump på F7 möjligt?

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder så undrar jag om det går att ta bort oljepumpen på F7 motorn? Smörjer den något mer än bara bensin blandingen? Kommer eventuellt att bli "vattenskoter" av gamla F7:an så tänkte att det kanske är lättare för sänkningars skull att blanda i tanken....
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det är betydligt lättare att bara tömma tanken och inte även oljebehållaren/pumpen ...

jag har kopplat bort min oljepump i M7an (likadan motor som i F7) ...
ta bort oljepumpen, tillverka ett lock som tätar där oljepumpen suttit, slangarna som går till insuget kapar och pluggar du bara igen, och slangen som går in i undersida block förlänger du så du kommer åt den relativt lätt uppifrån för den kan du behöva fylla på lite olja då och då ... själv kör jag 2-3 sprut från en liten oljekanna ca var 2-3 tank ...
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej tack för det =) får ta och kika på det någon dag framöver under semestern nu =) förästen hur många procent ska man blanda bensinen sen?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
det är betydligt lättare att bara tömma tanken och inte även oljebehållaren/pumpen ...

jag har kopplat bort min oljepump i M7an (likadan motor som i F7) ...
ta bort oljepumpen, tillverka ett lock som tätar där oljepumpen suttit, slangarna som går till insuget kapar och pluggar du bara igen, och slangen som går in i undersida block förlänger du så du kommer åt den relativt lätt uppifrån för den kan du behöva fylla på lite olja då och då ... själv kör jag 2-3 sprut från en liten oljekanna ca var 2-3 tank ...
Från rev 440 kring 04-05 finns det deciliter-stora oljebehållare för just detta ändamål, istället för att fylla från oljekannan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Tänkte ungefär samma jag också hade för mig att jag sett någon sån liten behållare på 440 eller likande. Det är ingen som har koll på ungefär hur man ska blanda i tanken?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Från rev 440 kring 04-05 finns det deciliter-stora oljebehållare för just detta ändamål, istället för att fylla från oljekannan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
ja, på ski-doo kan kan köra på det sättet eftersom det finns packboxar inne i vevhuset som gör att oljan inte försvinner någonstans, men det finns det inte i arctic så gör man likadant försvinner oljan direkt då den sugs in i vevhuset...
 

SEsnopro

Medlem
12 mar 2012
18
0
1
När jag tankar olja i tanken på mina tvåtaktare så brukar jag köra ungefär 1dl i 4liter bensin, är väl runt 2,5 procent
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Tänkte ungefär samma jag också hade för mig att jag sett någon sån liten behållare på 440 eller likande. Det är ingen som har koll på ungefär hur man ska blanda i tanken?
2% funkar säkert kanonbra, men jag säger 2.5% så är du säker!