Bygga Jeepdunkställ till släpvagn. Design tips?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Detta är idéen...
Är så less på att spänna fast jeepdunkar på släpvagnen. Så omständigt om dom ska sitta bra, speciellt om man tar med tre stycken samt olja. Så tänkte försöka bygga någon form av ställ i trä eller möjligen metall. För att göra det så enkelt som möjligt att med enbart ett spännband få fast alla tre på engång. Får man även till en plats för oljedunk och något annat så vore det bra. Placering på flaket (under kåpa) någon stans där lämplig plats finns, ska inte vara något permanent.

Vad borde jag ha med i konstruktionen som andra redan har tänkt på ? :hmmmm2:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
om du är seriös så bygg en låda som du enkelt kan ställa ner dunkarna i och sedan bara stänga locket på, sedan någon ögla på lådan som du spänner i släpvagnen?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
om du är seriös så bygg en låda som du enkelt kan ställa ner dunkarna i och sedan bara stänga locket på, sedan någon ögla på lådan som du spänner i släpvagnen?
Där är en av sakerna jag funderat på. Det skulle vara praktiskt att kunna ha "lådan" fastspänd hela tiden. Men ändå kunna ta ur dunkarna. Men tror att det får vara då jag inte kommit på något enkelt sätt än...
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Beroende på hur du har öglor i vagne så skulle du kunna bygga en ställning längst fram i vagnen där du ställer dunkarna med långsidan mot framkanten av vagnen och spänner fast bara själva ramen. Det går ju att göra så enkelt som två långa brädor ståendes på varandra tvärs över vagnen och sen en lagom kloss mot framkanten i vardera ände av bräderna. Då får du ju en liten låda skulle man kunna säga där du kan ställa ner dunkarna och eventuellt olja och sånt, :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Beror ju lite grann på vad för släpvagn du har. Men har du en släpvagn där hjulaxeln är så lång att hjulen sitter utanför lämmarna, så skulle jag bygga en "Dunkhäck" av fyrkantrör. Med placering över axeln på släpet. Gör du den som en ram med plats för 4 dunkar per sida, utanför lämmarna, då inkräktar den inte på lastutrymmet. Sätt fast den med fyra st flaklås, så att den går lätt att ta bort. Svetsa fast några liggande kättinglänkar, som det går att trä spännband igenom, så är det enkelt att spänna fast dunkarna.

Vi hade något liknande i lumpen på drivmedelsbilen, med plats för ca. 50 dunkar (om jag nu minns rätt). men då satt den längst fram mot framstammen på lastbilen. Ovj vi hade lastnät över hela dunkhäcken.

Placerar du den däremot längst fram eller längst bak på en släpvagn, så blir ju viktfördelningen på släpvagnen på tok, när du har fyllda dunkar (kanske 6-8 st.), då har du ca. 100-150kg i vikt längst fram eller bak. Blir inte roligt att dra ett sådant släp.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Placering på flaket (under kåpa) någon stans där lämplig plats finns, ska inte vara något permanent.

Vad borde jag ha med i konstruktionen som andra redan har tänkt på ? :hmmmm2:
EN Scan-Back rymmer 3 stående jeepdunkar och är lätt att placera var det passar i förhållande till övrig last och fulla/tomma dunkar, ibland är det t o m bra att ha 60 kg för att balansera kultrycket med.

Lägger man en bit liggunderlag under backen med dunkar så räcker det med ett spännband för att den skall sitta där det passar på flaket.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
EN Scan-Back rymmer 3 stående jeepdunkar och är lätt att placera var det passar i förhållande till övrig last och fulla/tomma dunkar, ibland är det t o m bra att ha 60 kg för att balansera kultrycket med.

Lägger man en bit liggunderlag under backen med dunkar så räcker det med ett spännband för att den skall sitta där det passar på flaket.
Försökte med det för några år sedan... Någon blev :mad2: sen fick jag inte använda sådan back längre. Men får man tag på någon så är dom bra att ha även till annat. Men att bygga något ställ i liknande format som scan-backen känns som en bra ide.

Beror ju lite grann på vad för släpvagn du har. Men har du en släpvagn där hjulaxeln är så lång att hjulen sitter utanför lämmarna, så skulle jag bygga en "Dunkhäck" av fyrkantrör. Med placering över axeln på släpet. Gör du den som en ram med plats för 4 dunkar per sida, utanför lämmarna, då inkräktar den inte på lastutrymmet. Sätt fast den med fyra st flaklås, så att den går lätt att ta bort. Svetsa fast några liggande kättinglänkar, som det går att trä spännband igenom, så är det enkelt att spänna fast dunkarna.

Vi hade något liknande i lumpen på drivmedelsbilen, med plats för ca. 50 dunkar (om jag nu minns rätt). men då satt den längst fram mot framstammen på lastbilen. Ovj vi hade lastnät över hela dunkhäcken.

Placerar du den däremot längst fram eller längst bak på en släpvagn, så blir ju viktfördelningen på släpvagnen på tok, när du har fyllda dunkar (kanske 6-8 st.), då har du ca. 100-150kg i vikt längst fram eller bak. Blir inte roligt att dra ett sådant släp.
Ser ingen anledning att göra större än för 3st då man väl inte får ha mer "löst" brännsle än 60 liter om jag inte minns fel. Men känns inte som det behövs heller för den delen.

Jo drivmedelsbil har man sett och brukat. Kanske lite overkill men den skulle få komma förbi någon gång ibland och lämna lite last om den vill...

Det är en större kåpvagn med hjulen utanför. Men ser ingen anledning att ha dom utanför. Finns plats inuti, dock på lite olika ställen beroende på vad man har för uppsättning maskiner med.

Är nästan mer inne på att bygga i trä även om jag heller kör i järn. Just för att jag tror att den blir mindre slammer och bättre slitage yta mot vagn och dunk utan ansträngning. Men vill ändå inte bygga någon monster konstruktion, den ska gå flytta enkelt. Skulle man få den så smidig att den gick lyfta in i bilen för att ställa dunkarna så skulle väl även de inte vara så dumt.

Man får väl helt enkelt gå ut och flytta runt dunkar och fundera lite.:wondering:

Håller helt med om att den är bra för att balansera ut lasten på vagnen. 60kg gör stor skillnad på för tillfället rätt ställe.

Tack för tipsen !
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är nästan mer inne på att bygga i trä även om jag heller kör i järn. Just för att jag tror att den blir mindre slammer och bättre slitage yta mot vagn och dunk utan ansträngning. Men vill ändå inte bygga någon monster konstruktion, den ska gå flytta enkelt. Skulle man få den så smidig att den gick lyfta in i bilen för att ställa dunkarna så skulle väl även de inte vara så dumt.

Man får väl helt enkelt gå ut och flytta runt dunkar och fundera lite.:wondering:

Håller helt med om att den är bra för att balansera ut lasten på vagnen. 60kg gör stor skillnad på för tillfället rätt ställe.

Tack för tipsen !
Ja är det så små mängder som 60 Liter du transportera, så skulle jag köpa mig en "Scan-back" som Lynxfun rekomenderade.
Då kan du ju enkelt flytta omkring den och har du den i bilen och en dunk skulle läcka, så stannar ju bränslet i backen.

Och du får faktiskt för privat bruk transportera betydligt mer än 60 Lit. bensin.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja är det så små mängder som 60 Liter du transportera, så skulle jag köpa mig en "Scan-back" som Lynxfun rekomenderade.
Då kan du ju enkelt flytta omkring den och har du den i bilen och en dunk skulle läcka, så stannar ju bränslet i backen.

Och du får faktiskt för privat bruk transportera betydligt mer än 60 Lit. bensin.

Jasså? Med ADR eller?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Försökte med det för några år sedan... Någon blev :mad2: sen fick jag inte använda sådan back längre. Tack för tipsen !
Hehe, har du sådana också i din närhet, hos mig vaknade en sådan till liv när jag försökte smyga ut varmluftsugnens hålade aluminiumplåtar till garaget, perfekt med förhålat så man slapp borra vid förstärkning/rep av skoterhuvar mm, tji fick man o skäll också.

Bygger du i trä så använd om möjligt marinplywood för att slippa överdimensionera, limma och skruva så det håller.


Jasså? Med ADR eller?
Gäller från 20090216
http://www.snofed.se/Default.asp?oewCmd=3&id=33683&archiveid=1610