bygga en egen boggie

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Han kommer nog inte klara av att svetsa med basiska, sen kommer det bli katt skit på 1,5mm. men på 1,5 mm går det fint att båga, tror inte heller han har en mag. Jo klart basiska är bäst, och det ska sitta på en et 340 xD så därför dug nog rutila
påstår du att ja inte kan svetsa det är inte spec svårt när man redan har gått utbildning för pinsvets

R

räsern

jo men genomsnittet av befolkningen *Skulle nog inte klara av det*, sen skulle nog inte många klara av att göra ett bra jobb av en svets för 800kr, om du inte får den till ett riktigt bra pris :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
En liten rättning bara, en brottanvisning är t,ex bränndiken, det blir som ett dike mellan svetssträngen och grundmaterialet. Området runt svetsfogen heter HAZ = heat affected zone, och blir i regel något sprödare än svetsfogen och det opåverkade grundmaterialet, och vid fel svetsparametrar t,ex sträckenergi, strömstyrka m,m blir det betydligt sprödare då det zonen blir för härdad och spricker lättare.

Mvh// Dennis
Jo ska givetvis vara så! Jag menade att om det nu är ett smältdike så är det en brottanvisning, tändmärke klassas också som en brottanvisning eller ett område där en spricka lätt kan uppstå o är inte tillåtet i vissa kvalitetsklasser.

Sen är också sträckenergin(som du säger) en stor del av hur hållfastheten blir efter svetsningen, men sträckenergin är som inget att större att oroa sig för i svetsning i domdär dimensionerna av profilrör :) Är viktigare med det då det gäller att svetsa licensierade fogar o större konstruktioner, o när man går efter bestämda värden såsom A-mått, stränghastighet osv.. som står på en såkallad wps, ganska mycket saker att hålla koll på, med sånt är bara roligt när man får lite utmaningar! :)

Edit: Hoppas inte dethär räknas som Offtopic bara, då får trådskaparen säga till! :)

R

räsern

det är en biltema svets
har en kompis som hade en sådan det var inga problem att svetsa med den
ja svetsar du med biltemas svets så behöver vi inte diskutera kvalla på svetsarna.
Har själv en biltema svets och upplever att det inte blir nå vidare

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Jo ska givetvis vara så! Jag menade att om det nu är ett smältdike så är det en brottanvisning, tändmärke klassas också som en brottanvisning eller ett område där en spricka lätt kan uppstå o är inte tillåtet i vissa kvalitetsklasser.

Sen är också sträckenergin(som du säger) en stor del av hur hållfastheten blir efter svetsningen, men sträckenergin är som inget att större att oroa sig för i svetsning i domdär dimensionerna av profilrör :) Är viktigare med det då det gäller att svetsa licensierade fogar o större konstruktioner, o när man går efter bestämda värden såsom A-mått, stränghastighet osv.. som står på en såkallad wps, ganska mycket saker att hålla koll på, med sånt är bara roligt när man får lite utmaningar! :)

Edit: Hoppas inte dethär räknas som Offtopic bara, då får trådskaparen säga till! :)
ja precis, tändmärken räknas också till brottanvisningar. sen tog jag sträckenergin som ett exempel bara, då det som sagt inte är relevant för det som trådskaparen här planerat bygga.

Jobbar själv som licenssvetsare så du behöver inte förklara för mig om wps och allt vad svetsning innebär :) men det kanske var till trådskaparen?

Ta inte den där sista meningen fel nu, låter lite som en besserwisser som snäser åt dig "jag vet allt, jag kan allt" men så är inte fallet, kom bara inte på nått annat sätt att formulera mig just då :)
När det gäller svetsning så lär man sig hela tiden, så man kan säga att ingen vet allt :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Byggde mitt boggie med en billig mig/mag frön ferax. Flusstråd (använder Flusstråd för jag även svetsar en del utomhus. Blev okey men behöver ju lite slipjobb för att det ska bli fint. Funkar än så länge.

R

räsern

Att slipa är väll inte att rekomendera ? :) har även biltemas mig fluss, den går inte nå vidare men dock kostade den inte nå många kr

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
har nog hänt jag slipat bort lite av strängen, beroende på läge och om det vart lite galet med passform, men i övrigt så gör jag såklart inte det. Förutom boggieksenor, då jag brukar fräsa ner svetsen så det inte "syns" så att säga. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, då jag bara gått svettskurserna på gymnasiet (inte helt jätte bra kurs, mest testa själv:p)

Men det har funkat ännu. Däremot så flusstråden (flux) spottar så jävla mkt så det ser så fult ut, så de brukar jag försöka snygga till lite om det är någonstans det syns=)

R

räsern

ja gas är ju att rekomendera, kör ultraljud på mina svetsar iallafall, Jag hatar porer det kan jag säga dig

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
ja precis, tändmärken räknas också till brottanvisningar. sen tog jag sträckenergin som ett exempel bara, då det som sagt inte är relevant för det som trådskaparen här planerat bygga.

Jobbar själv som licenssvetsare så du behöver inte förklara för mig om wps och allt vad svetsning innebär :) men det kanske var till trådskaparen?

Ta inte den där sista meningen fel nu, låter lite som en besserwisser som snäser åt dig "jag vet allt, jag kan allt" men så är inte fallet, kom bara inte på nått annat sätt att formulera mig just då :)
När det gäller svetsning så lär man sig hela tiden, så man kan säga att ingen vet allt :)
okej, jaha så du jobbar som licensare, vad kul! :) Jag utbildar mig till det o går andra året nu, är skitkul! :)
haha nejdå lugnt :) jag visste bara inte att du jobbade som licens-svetsare så :bigsmile:

oj nu känn jag att jag börjar dra lite off topic så ja ska ge mig med frågor :p

R

räsern

Jag är undervattens svetsare! ganska tungt yrke

Inte riktigt brukar dyka med esaben med ett 12volts batteri!

Last edited: