bygga en egen boggie

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
tja tänkte ja skulle prova att bygga en egen boggie. Precis införsakaffa mej ett par skenor. Ja har sneglar en massa på snowhawk boggien. Det ser ut som en ganska rolig konstrucktion på en boggie. Nån som skulle villja hjälpa mej att leta reda på nån bra bild beskrivning på dom och även tips på dämpare.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror det blir svårt att hitta ritningar eller annat på dom. Affärshemlighetet.

Enklast är nog bara försöka utifrån en bild.

Ad boivin expert x heter boggiet du letar efter.

Håller själv på med både en mountain addiction och en expert x boggie. Är nog lättare om man kan data och har tillgång till bra 3D program. Annars får du göra som jag, trail and error.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Har 2st Expert X 121" boggieskenor som du kan få köpa 1500kr vill jag ha för dom, då föjler även monteringspåltarna som ska sitta i tunneln med så då har du måtten där, det är en bra början..
Leta dämpare som är ca 350mm långa då passar dom fint till en expertboggie.

Expert boggien består av alu, stål och plast.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Har 2st Expert X 121" boggieskenor som du kan få köpa 1500kr vill jag ha för dom, då föjler även monteringspåltarna som ska sitta i tunneln med så då har du måtten där, det är en bra början..
Leta dämpare som är ca 350mm långa då passar dom fint till en expertboggie.

Expert boggien består av alu, stål och plast.
släng en bild så får ja se

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
för ja har ju skenor det är vell sving och dämpare ja saknar ja har ju en crossbakdämpare men det räcker nog inte

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
nu missförstod du mej ja har skenor från en indy 500 boggie ja hade visst glömt att skriva det tänkte bygga nått liknande så ja skulle vell haft sving och dämpare vilket mått har dom där då i överkant så dom får plats i min tunnel ska ju passa 38mm matta

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu vill jag inte ta ifrån dig exprimentlust och skaparglädje, men der är ruskigt svårt att bygga en boggie som fungerar öht.
Vill man dessutom ha en som fungerar bra, eller ännu hellre bättre än det man har-då har man ett riktigt projekt framför sig!

Prova söka fram nån av alla trådar som avhandlar problemen att montera en boggie från ett märke till ett annat bara-och då har man alla mått givna redan. Att sedan få till ngt med en geometri som fungerar är ju mycket värre. Antingen har man ett bra program man kan prova sig fram i, en bra förståelse rent generellt för geometri eller enormt med tid man kan lägga på trial and error.
Gott om tid behöver man oavsett förresten! ;)

Men ta nu inte allt jag skriver som negativt-kul med dom som gör det, och vissa får ju faktiskt till det så det funkar också.
Förbered dig på mycket jobb bara! :)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja då tobbe det räknar ja med det blir ju mycke pyssel innan man får det som man vill ha det bara att klurar tills det går jag är ganska uppfinnings rik har byggt många konstiga saker som till exempel en cykel som går på vatten det var inte det lättaste med utväxling till propellern

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ett bra tips som jag själv också brukar använda mig av är att bygga delar i t.ex. plywood. Dom är enkla att såga till och borra i. Då kan man testa hur geometrin funkar och hur allt rör sig...betydligt billigare och enklare än att testa sig fram i stål

Det som väl är lurigast är ju att beräkna hur kraftig dämpare du skall ha och hur den skall dämpa i olika områden eftersom kraften inte lär bli linjär i sån.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Själv är jag intresserad av hur en EZryde boggie funkar så jag byggde en i lego. :) Blev ganska förvånad över hur "enkel" den va ändå.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Själv är jag intresserad av hur en EZryde boggie funkar så jag byggde en i lego. :) Blev ganska förvånad över hur "enkel" den va ändå.
hur tusan gör man med den bakre stötdämparen på en sådan då för det verkar vara lättare att bygga denna

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Så här syns den.

Bakre dämpare sitter väl bara i en axel i bandtunneln?!
Kolla på EZryde:s hemsida så ser du.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja har alledess nyss sågat ut en malla som ja hade tänkt använda till den långa svingen en liten fundering på hur tjock plattjärn behöves är 10mm gods tillräckligt eller ska det vara tjockare

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Så här syns den.

Bakre dämpare sitter väl bara i en axel i bandtunneln?!
Kolla på EZryde:s hemsida så ser du.
japp ja kollade den och har nyss gjort en mall i trä som ja sedan ska fråga om nån kan fräsa ut i metall

Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Menar du 10mm vanligt stål? isåfall så kommer det väga mycket mer än en skena i alu, bara ett tips, funkar bra med vanligt stål också, men det rostar lätt o är tungt, går ju att måla såklart, men med alu så kan du minska tjockleken o vikten markant beroende på vilken sorts aluminium du använder! :)