bygga el start på mach 1

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
bygga el start på mach 1 + andra start frågor!

hejsan.

införskaffat mig en mach 1 92'a med rotax 643 motorn. lat som man är vill ja ha el start, nåra ideér på vart man får tag i det?

tack på förhand.
 
Last edited:

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
kolla blocket!

jag hittade en till en 583:a för 3000kr komplett. hittar du en så slå till direkt! de går som smör i solsken:rolleyes:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
startmotorer är tydligen svåra att fåtag på:) det finns ju nya såklart.men vem vill betala typ 4-5000 för en startmotor:p sen ska man ha startkrans osv...
 

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
lr ni. han ja köpte skotern av har dragit sönder en plast grej i " starten" 511 tusen gånger ungefär.
nån som har aning om varför?

hörde nå mummel om för hårt spända hmm ja va fan hette de nu då.. de där ventilerna i fronten av motorn..

förlåt att ja skriver så otydligt..
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vet inte varför det går sönder men jag har samma problem, på min summit 583, att jag drar sönder plastdelarna i startapparaten. hände mig jämt förra vintern. 583 är ju inte kända för att vara lättstartade heller.

för att montera en elstart behöver du:
startmotor (döhh!)
startkrans
batteri
relä
tändningslås med 3 lägen. (tror det var 6 stift)
kablage
batterilåda ( går ju rätt lätt att göra själv)


med reservation för fel pga minnesbortfall.

när jag monterade så bytte jag inte voltregulator, funkar finfint ändå.

Mvh//pelle
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Kolla in den här sidan:

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_image_popup.asp?fveh=2419&section=105232&year=1996&make=SKI-DOO&category=Snowmobiles&dc=2929&name=01-+Engine+And+Engine+Support+670

Detta är iofs en 670-motor, men där ser du hur infästningen av startmotorn ser ut. Det är alltså de två hålen rakt ovanför #11 (långt ner på sidan).

( 0 )
|...|
|...| ........(bortse från punkterna)
|...| <---- ungefär så där ser det ut
|...| ........avstånd mellan hålen uppskattningvis 7-8 cm
|...|
( 0 )

Kolla på framsidan av ditt block om du har dessa infästningar. Eventuellt finns en liknande infästning även närmare blockets mitt, typ under grenröret, åxå.
 

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
va kan det vara för fel, när magnapullen går sönder hela tiden.. det är alltid samma grej som går sönder.. en svart plast platta med en "pigg" på, just den "piggen" är det som går sönder.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
va kan det vara för fel, när magnapullen går sönder hela tiden.. det är alltid samma grej som går sönder.. en svart plast platta med en "pigg" på, just den "piggen" är det som går sönder.
den går av för man rycker för hårt i snöret INNAN den har kuggat i,man drar i snöret försiktigt tills den kuggar i sen rycker man,startar den inte så gör man samma igen,det är min teori
 

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
jag vet att när ja ryckte sönder den för polaren gjorde ja så, för ja trodde og att det var så men det gick sönder ändå..

en kanske skulle fjäska för nån cnc kille/tjej å få en sån i alu..

väldigt tacksam för allas svar!

grymt bra forum detta.
 

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
Kolla in den här sidan:

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_image_popup.asp?fveh=2419&section=105232&year=1996&make=SKI-DOO&category=Snowmobiles&dc=2929&name=01-+Engine+And+Engine+Support+670

Detta är iofs en 670-motor, men där ser du hur infästningen av startmotorn ser ut. Det är alltså de två hålen rakt ovanför #11 (långt ner på sidan).

( 0 )
|...|
|...| ........(bortse från punkterna)
|...| <---- ungefär så där ser det ut
|...| ........avstånd mellan hålen uppskattningvis 7-8 cm
|...|
( 0 )

Kolla på framsidan av ditt block om du har dessa infästningar. Eventuellt finns en liknande infästning även närmare blockets mitt, typ under grenröret, åxå.

ja har kollat nu å va ja fattar så är det ett motor fäste där?

sätter man startmotorn mellan block å motor fästet?

nån som har en bild på en monterad startmotor på en 643?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jag vet att när ja ryckte sönder den för polaren gjorde ja så, för ja trodde og att det var så men det gick sönder ändå..

en kanske skulle fjäska för nån cnc kille/tjej å få en sån i alu..

väldigt tacksam för allas svar!

grymt bra forum detta.
nja antar att dom är i plast pga att om något skulle gå fel att den inte far tillbka eller något så inte någon del på motorn går sönder så har dom gjort så att plast biten far ist, hoppas du fattar vad jag menar:)