Bussningar till styrstång XF 8000

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Va ute på första turen för säsongen nu i söndags. Lite sådär halvplötsligt mitt ute i lite skogskryssning så börjar styrstång (teleskopstyre ska tilläggas) att vobbla hejdlöst. Visar sig då att båda bussningshalvorna som ska stabilisera styrstången har trillat upp å lagt sig på sidan.. Vart inte alls nån skojjig upplevelse..
Naturligtvis tappade jag en av halvorna som ligger kvar i nåt fint stråk i skogen uppe till fjälls, och tydligen ska dom sitta låst underifrån med nån typ av låsring? Kan hända att låsringen ligger kvar nånstans långt nere under huven, men har inte orkat kolla..


Ingen som råkat ut för denna fantastiska suprisare på sin Arctic med teleskopstyret? Maskin är en xf 8000 -14 ltd för övrigt med 170 normala mil på nacken.


SÅ! det jag egentligen vill åt är någon snubbe som råkat plocka bort sitt teleskop eller skrotat bort det men som har halvorna och låsring kvar!?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ajjemen, har ringt idag och bett dom skicka nya.. Av tonen på hans röst att bedöma så var det lite "jobbigt" och jag misstänker att det i värsta fall kan dra ut på tiden.. Vill ha dit ett par nu, helst nyss :) men sprackans nya ska dom naturligtvis få skicka till mig.. kan ju inte va meningen att skotern ska falla i bitar efter en säsong.. är ju inte det enda som trillat isär hittills dessvärre
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag har 2 halvor och låsring liggandes, försöker dock sälja min teleskopare. Men PMa mig så ska vi nog hitta en lösning.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
aha, du har snart pm Frahl
Mer som "trillat" isär var 3st bultar i sekundären, naturligtvis långt uppe till fjälls vid norska gränsen. Vart en spännande hemresa även då :)
Egentligen äre väl stort sett bara dom grejerna som plötsligt hänt. Har även lyckats kröka en nedre a-arm vid en lättare touch, böjde sig oroväckande lätt?
Vid byte av denna arm tycker jag mig känna att alla kulleder i framvagn glappar och känns allmänt "inkörda"? :)
Fler som reagerat över detta eller är det nån Arctic standard på kullederna nuförtiden?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jo den gjort spec. på bussningarna till styrningen borde sedan länge fått sparken.
Designen på dom flesta är ju helt vansining och tolleranserna helt bissara.

Har bytt bussningen runt teleskopen och övre bussningen på stången under huven. Till varianter svarvade till vettiga mått. Blev kalasbra efter att jag även kollat över nedre infästningen längst ner längst fram i nosen på skotern där styrstängernas ledpunkt är. Där var det axiellt glapp som orsakar påverkan i sidled beroende på om man belastar vänster / höger. Lite shims där så blev det bra.

Har även förbättrat glappet i själva teleskopen med kapton tejp.

Nu är den helt underbar jämfört med ifjol.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Intressant, är inte så impad över dessa bussningar själv och rätt sugen att gå ett varv runt hela styrsystemet precis som du beskriver. Sunkit man inte kom på det i somras då man kunnat riva i lugn å ro :)
Finns det eftermarknadsbussningar som är grej till vettigt pris eller är det bara tillverka egna i delrin eller dylikt?
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Min kompis var med om samma sak på sin xf 800 hc LTD förra vintern. skotern gick typ 10 mil innan övre styrstångsbussningar försvann. Vi var till fjälls och tappade såklart halva bussningen så han for och hämta en ny hos en annan arctic åf. Men (!) det gick inte på garantin ?? han hade inte garantibevis och han hade inte sålt maskinen till min kompis i frågan. så han fick betala för någons slavjobb, spydde lite i min mun när han kom med bussningen och berättade.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha men vafaen.. märkligt man köper en maskin för 150 papp som faller isär men man får pynta delarna man inte hinner med å fånga upp i farten som trillar av..
Mitt fall är lite likadant, handlarna jag köpte av bytte bort arctic i år mot skidoo. Så idag ringde jag alltså den nya arctichandlarn och förklarade läget å bad han plocka fram nya bussningar bara..
Det lät som han tyckte det var bökigt och kommer säkert inte prioritera det så högt, därför jag akutletar, och verkar ha fått tag på en uppsättning bättre beg bussningar, så skotern iaf blir brukbar lite pronto igen :)

Ska bli intressant att se hur den nya handlarna löser detta ärende