Bulten till primärvariatorn lossnar

19 dec 2014
13
0
1
Tjena! Bulten till primärvariatorn på min rc 600 sdi lossnar i tid och otid.. jag har dragit den med rätt nm och även provat med loctite men så fort man lägger i backen så lossnar den. Är det någon här som har ett tipps på vad jag ska göra?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Släpper yttre variatorhalvan/ytterskivan från sin kona också?

Prova tvätta/rengöra lilla konan, (både hane och hona), den som ytterskivan sitter med, jättenoga med sprit/bromsrengöring innan du drar ihop den. Vrider sig konorna minsta lilla i förhållande till varandra så är ytterskivan lös.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kolla om variatorskruven ska dras med en klick olja eller fett på gängan för de skiljer mycket mellan torrdragen skruv och oljad gänga. Många Arctic cat ska dras med olja på gängan. Kolla om de är fett längst in i skruvhålet de kan va någon döskalle som sopat in fett före skruven och då blir de hydrallock! Peta med en pinne så ser du om den blir kläggig.
 
Last edited:
19 dec 2014
13
0
1
Kolla i verstasboken om variatorskruven ska dras med en klick olja eller fett på gängan för de skiljer mycket mellan torrdragen skruv och oljad gänga. Många Arctic cat ska dras med olja på gängan. Kolla om de är fett längst in i skruvhålet de kan va någon döskalle som sopat in fett före skruven och då blir de hydrallock! Peta med en pinne så ser du om den blir kläggig.
Tack! Ska kolla upp det också
 

OlleBoop

Medlem
5 feb 2008
11
2
3
Suorssa
Du kanske har kollat det men vilket skick är brickan i? Sitter den rätt väg? Den skall inte vara helt platt utan svagt "skålformad" med utbuktningen mot bultskallen.