Buksydd Nyro 2014 ,

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hej,

Var och köpte mig en (ny) Nytro 153" -14 Efter man bara ägt BRP hela livet,

Tänkte montera bukplasten själv på den med tanke på att man kommer mycket billigare undan då, frågade ioförsig inte vad dem tar för det. men säkert dyrare än om man själv göre,

Läst mig till här på forumet om att man ska ha den som är lik en Damtrosa, det liknar ju mest en denna modell?
http://www.modshop.se/better-boards/yamaha/bukplast-fx-nytro

Vad ska man ha för nit? (mm)Visst ska det vara stor skalle? Har biltema?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Blir bra med storskallig nit, men avänd stor "nitbricka" el.dyligt på insidan,ifall bukskyddet tar i nå stubbe/kraftigare gren, så kan den slitas lös om du inte har brickan.
 

Mattebos

Medlem
18 feb 2012
12
0
1
Liten by...
Du ska inte använda nit.... Du använder org skruvar som sitter under motorn (4st) och skruvar fast den med 1 eller 2 skruvar längst fram (på nosen) välj själv.

Detta för att du vill ju kunna ta bort den om du tex ska byta olja o filter.....

Ett tips är att borra några små hål i den (längsta punkten) så smältvatten kan rinna ur den och inte bilda sprängis över natten om den står ute...

Mitt tips är att köpa en float plate istället.. Ger ju bättre "lyft" i snön.( hade både den du länkar till men även en egentillverkad float plate för bättre bärighet)
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
jobbar på yamaha, jag blir TOKIG på folk som nitar fast bukplasten. blir bökigt då man ska tömma olja ur motorn :D
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tack så mycket för svaren! Vad skall man använda sig av för skruv tycker ni? Självborrande skruv måste ju vara det lättaste, kanske svårt att komma åt med mutter på baksidan dock,

Hehe förstår det kan nog vara lite irriterande att siita och borra bort nitar!!