bubblande batteri

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
sitter med ett batteri till en skoter på laddning precis breve mig. nyss fyllt på vatten i det. de bubblar till ibland ur hålen. (korkarkarna är inte på) har aldrig hört något batteri bubbla när man laddar de. ska de va så ?
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
ja det ska vara så.. k'nn på sidan av batteriet så känner du att det är varmt så det "kokar" fast inte riktigt som att koka vatten :p
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
okej då vet ja. men de har varit på laddning länge nu men står fortfarande på tomt.
Det ska bubbla. Och har du haft batteriet på laddning i över 1 dygn och har inte mer över 12,6volt på det så är det nog bara att kasta. Har du det så ska du låta batteriet stå någon timme och mäta igen. Eventuellt belasta det med en 12v lampa och se hur mycket spänningen sjunker.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ah jag vette fan om det verkligen ska bubbla.
Batterier kan bubbla/koka när man fyllt på vatten före man laddar.
Därför ska man fylla vatten efter att man laddat, det ska alla som har truckkort veta.

Är det så att batteriet kokar/bubblar utan att vatten är fyllt innan laddning är risken stor att syravikten är så pass dålig att det är mestadels vatten i cellerna, Vill säga lika bra att köpa nytt batteri.

Om anledningen är den att fylla på vatten innan man laddar för att cellplattorna är ovan vattenytan så är viss kapacitet av batteriet i stort sett redan förbrukat.

Så det är bäst att fylla efter laddning..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja visserligen, Men då gäller det att du har en ganska avancerad laddare, alternativt har kopplat om till 24 volt eller kör på startläge istället för laddläge.
- De flesta laddare är ju trots allt automatiska och laddar på så mycket som behövs.

Eller så är, som jag sa tidigare, det för låg syravikt i batteriet vilket leder till värme som gör att vattnet i batteriet kokar.
Det är i varje fall vad jag lärt mig under dom här åren av yrkesmässig batterihantering, samt att batterisyra i ansiktet svider.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Man behöver ingen avancerad laddare. En vanlig billaddare är är gjord för batterier på runt 60Ah och det är för mycket för ett relativt litet batteri i en skoter.
Jag har kokat många batterier med för stora laddare och automatiska vet jag väl inte om dom är. 5A i ett bilbatteri brukar räcka för att det ska bubbla lite och skicka i det i ett skoterbatteri på kanske 20Ah så kokar det ganska duktigt :tongue1:

Nej CTEK är det bästa som hänt mina batterier :eyebrows:
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Man behöver ingen avancerad laddare. En vanlig billaddare är är gjord för batterier på runt 60Ah och det är för mycket för ett relativt litet batteri i en skoter.
Jag har kokat många batterier med för stora laddare och automatiska vet jag väl inte om dom är. 5A i ett bilbatteri brukar räcka för att det ska bubbla lite och skicka i det i ett skoterbatteri på kanske 20Ah så kokar det ganska duktigt :tongue1:

Nej CTEK är det bästa som hänt mina batterier :eyebrows:
Finns speciella laddare för att ladda "MC" batterier. Eller en C-Tek där man kan ställa in vad man ska ladda.

Själv så kör jag C-Tek för fin/underhålls laddning och min automatiska OK laddare för lite mindre fina jobb.
 
Last edited:

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Denna text hittade jag angående bubblor och dåligt batteri:

Det är samoht ifrån ett annat forum som skrivit:
Det kan vara kortslutning i batteriet.
Om material från plattorna i cellerna lossnar (vilket det alltid gör när batteriet blir lite äldre) så kan dessa flagor lägga sig mellan plattorna och kortsluta.
Detta går att konstatera ganska enkelt genom att sätta batterietpå laddning och kolla i cellerna. Om vätskan i någon/ cell börjar koka relativt snart så är det kortslutning.

Åtgärd: Byt batteri. Det kan gå att få bort kortslutningen genom att ladda med kraftig ström. Detta är dock mycket riskfyllt och jag avråder starkt från detta. Ett exploderande batteri med syra som stänker runt är inte att leka med.
---/samoht
Här är en förklaring också angående att batteri kan koka om man "MATAR" på för mycket.

Skrivet av sekio på ett annat forum.
Du behöver aldrig ta bort locken.
Tänk bara vilken ström generatorna skickar i batteriet.
Grundregeln är att om du laddar normalt så ska du ladda med 10% av ah-talet.
Ska du ladda snabbare kan du skruva upp det lite grann.
Kokar det i cellerna är det fel på batteriet och det ska bytas alternativt har du åt helvete för hög laddström men då kokar det oavsett om du har lock eller inte.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
jag hade locken av och de bubblade i alla hålen ? måste ja köpa ett nytt batteri då? för alldeles nyss då jag hedde i de och vred på nyckel till elstarten så klickade de till två gånger sen hände det ingenting. och skotern som batteriet sitter i är en ski-doo scandic årsm vet inte. men den har ALLTID startat direkt efter sommarförvaring utan att ladda eller något alls.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Man behöver ingen avancerad laddare...
För att kunna blåsa i för mycket spänning och/eller ström i ett batteri måste du har en konstantladdare, som du ställer in själv.

Men jag förstår vad du menar, om man köper en laddare som är anpassad för tex 40-80 Ah batterier och försöker ladda ett 10Ah blyack. så är det klart att det går åt helvete.

jag hade locken av och de bubblade i alla hålen ? måste ja köpa ett nytt batteri då? för alldeles nyss då jag hedde i de och vred på nyckel till elstarten så klickade de till två gånger sen hände det ingenting. och skotern som batteriet sitter i är en ski-doo scandic årsm vet inte. men den har ALLTID startat direkt efter sommarförvaring utan att ladda eller något alls.
Jag skulle säga, Ja.
Men innan skulle jag ladda batteriet, mäta syravikten, med en syraprovare (logik.).
Sen skulle jag sätta batteriet i skotern eller på någon annan likvärdig förbrukare och spänningsmäta över batteriet samtidigt som jag kör startmotorn.
1,28 kg/l syravikt är bra, fulladdat batteri.
1,20 kg/l halvladdat.
1,10 kg/l i stort sett dött batteri.

Volten skulle jag inte vilja ha lägre än 11 volt vid belastning, absolut minst 10 volt men det är väl tveksamt att solenoiden ens slår när det är så lågt.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag hade 5V på batteriet när jag körde startmotorn på amazonen med ett kasst batteri med en cell heldöd :hello: 10V utan belastning men den startade och gick endå fast då orkade den bara dra runt motorn 5varv innan spänningen va så låg att den inte orkade tända :whistle:
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Jag hade 5V på batteriet när jag körde startmotorn på amazonen med ett kasst batteri med en cell heldöd :hello: 10V utan belastning men den startade och gick endå fast då orkade den bara dra runt motorn 5varv innan spänningen va så låg att den inte orkade tända :whistle:
Det är ju en Volvo. Den kan du starta med statisk elektricitet. :eyebrows:

Eller så va det dålig komp i den så den gick runt lätt och att det va riktigt varmt ute. Är lite skillnad på -20 och +30 med hur mycket kräm ett batteri lämnar.

Tror att det bara är att köpa ett nytt batteri. Batterier är ju förbrukningsvaror och vissa märken är fan sämre. AC-Delco som alla USA bilar har fick vi byta på löpande band när jag jobbade i Sthlm (jobbade på Import-bilfirma).