Brutal Aktiv dubbelbandare

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Vad tycker ni jag ska göra med styrningen?`När jag är klar lär den väll sticka rakt fram hur mkt man än svänger? :hmmmm:
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Några betongsuggor på skidorna löser nog styrningen ;)
Hahaha :laugh: Får väll skicka ner skidan så långt jag bara kan och sätta nått samurajsvärd som styrstål xD Jag måste ju ha kvar "en-skida-stuket",annars är det ju ingen riktig aktiv! :rock:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
det där... är nog det grymmaste jag har sett på jävligt länge

365*38*51 mattan gör ju det hela inte sämre iallafall o_o
Skulle nästan bli rädd bara av att se skiten i verkligheten!
Vad kan den väga?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Men helst ska det ju gå att låsa diffen så bägge mattorna drar när du inte ska svänga för annars försvinner väl meningen med en dubbelbandare om den bara drar på en matta :hmmmm: Om det inte bara är skryt som gäller :D

En bakaxel från en fyrhjuling med i och urkopplingsbar diffspärr kanske? Eller från en Polaris med elektriskt styrd diffspärr som går i själv när det spinner för mycket :)
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Men helst ska det ju gå att låsa diffen så bägge mattorna drar när du inte ska svänga för annars försvinner väl meningen med en dubbelbandare om den bara drar på en matta :hmmmm: Om det inte bara är skryt som gäller :D

En bakaxel från en fyrhjuling med i och urkopplingsbar diffspärr kanske? Eller från en Polaris med elektriskt styrd diffspärr som går i själv när det spinner för mycket :)
Klart båda mattorna ska dra, monstret ska ju gå använda ordentligt :D Har suttit och klurat lite vad jag ska använda, men jag tror jag väntar med att bestämma mig tills jag har skotern och motorn. Men det blir nog nånting från en fyrhjuling:beer:
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
det där... är nog det grymmaste jag har sett på jävligt länge

365*38*51 mattan gör ju det hela inte sämre iallafall o_o
Skulle nästan bli rädd bara av att se skiten i verkligheten!
Vad kan den väga?
Jag tror den kommer väga hyfsat mkt :rock:
Med allt orginal väger den runt 240 kg. Jag tror en trippel på 1000cc väger lite mer än en enstånkare på 190cc och boggierna bidrar med några extra kilon :p
 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Angående styrbromsar på din planerade dubbelbandare.

Är det en "hottad" dubbelbandare eller en produktutvecklad arbetsmaskin al'a bandvagn / snövessla du har tänkt göra?

Att dubbelbandare svänger dåligt vet alla som har kört bara några meter med en.
Att en herrejösses motor gör det mer spännande och säkert ännu lite svårare att svänga kan man räkna ut utan allt för stor studieskuld.
Att den skulle bli bland det fränaste i skoterväg, även på det hippaste fjällhotell, kan ett storögt dagisbarn säkert ge besked om.

Om man antar att du även med styrbromsar vill att Aktiven fortfarande ska se ut som en klassisk dubbelbandare, betyder det att det är ett ca 10 cm avstånd mellan banden, det i sin tur betyder att ytterst små korrigeringar med en styrbroms skulle få mycket stor påverkan på i vilket vädersträck skotern vill.
Som sagt, är det en arbetsmaskin skulle det naturligtvis kunna vara en uppskattad egenskap. dock tror jag inte att samma egenskap vore lika uppskattad på en uppskrämd, halvt skenande Aktiv dubbelbandare.
Då skulle jag lita mer på din eventuellt (förmodligen) modifierade skida, som trots att den kan vara i luften (förhoppningsvis) vid gaspådrag, så borde det inte vara en omöjlighet att via, främst, boggie inställning få skidan att greppa ganska bra vid bromsning och lugn körning.

Jag hoppas du bygger den som hottad dubbelbandare utan att rackla med styrbromsar.


Jolle
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Gått hela dagen och tänkt på det här med eller utan styrbromsar. Kommer först bygga den utan styrbromsar och se hur det funkar och sen om jag har tid och ork så kanske jag försöker mig på något mer komplicerat. Det kommer ju knappast bli någon höghastighets maskin direkt så samurajsvärdskonceptet kommer kanske funka ganska bra.:D

Det ska va en hottad dubbelbandare som ska vara så lik som möjligt en Aktiv Blå -75.

Tack för alla tips och intresse åt "Monstret"