Brunaktig glykol BRP 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Man kan ju hoppas på det. Kanske måste göra ett byte till och se om det är så simpelt. Finns det någon rengöring man kan köra i för att få rent systemet riktigt?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Varför inte köra den varm med vanligt vatten i, töm ur, låt kallna och gör om tills det ser rent och klart ut det som kommer ut. Sen blandar du lite starkt med glykol när du ska fylla upp igen så du kompenserar för vatten du inte fått ut.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Varför inte köra den varm med vanligt vatten i, töm ur, låt kallna och gör om tills det ser rent och klart ut det som kommer ut. Sen blandar du lite starkt med glykol när du ska fylla upp igen så du kompenserar för vatten du inte fått ut.
Jo det var i de banorna jag landade i sent i går kväll. Jag börjar så för det är absolut enklast Såg att det fanns någon form av kylarrengöring som man kan rensa systemet med. Kanske räcker med rent vatten. Kan få tag på RO-vatten (avjoniserat) på jobbet och det har en viss renande effekt i sig så jag kan ju köra rent sånt vatten på slutet. Vissa nya glykoler (blandannat de som är OAT baserade) gillar ju inte kranvatten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Effektivt tvättmedel för kylsystemet är vanligt tvättmedel för kläder eller ännu effektivare fläckborttagningsmedel.Jag har provat skölja igenom med maskindiskmedel också men de va underligt nog sämre än tvättmedel för kläder. Finns special kylartvättmedel såklart.
Blanda superstarkt typ 5 matskedar fläckborttagning på 3l hett vatten. Kör motorn ett tag och skölj sedan igenom systemetr helst med trädgårdsslang med lite vattebntryck eller häll igenom stora mängder vatten starta igen på bara vattenm och skölj ur igen.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hittade ju aldrig felet på maskinen angående missfärgad kylvätska men eftersom det inte var olja i den, inga läckage, bra kylning och den har gått bra så har jag blundat lite för felet.

Men i lördags började jag få halvrisig kylning. Den gick up i 75-80 grader trots pudersnö så då vestämde jag mig för att gå till botten med det här innan den rasar. Enda orsaken jag kunde se var något med impellern och nu ikväll ryckte jag och sonen ur motorn och vi fick svaret...jag är förvånad att den har kylt så pass bra som den gjort. Impellern är i princip helt nersvarvad av något okännt. Det låg en metallbit med lite plast på i impellern och den är magnetisk så jag misstänker att det är en del av ett verktyg och då ha det åkt runt i systemet sen Oktan bytte motorn. Men just nu känns det som det absolut bästa felet på maskinen så i med ny impeller så lär den rulla ett tag till.

20240409_204903.jpg
20240409_211253.jpg
 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kan det vara så att det är en impeller för modeller med shot fast i ett vattenpumpshus som inte är för den impellern för jag ser på sprängskissen att den för shot har en lång pinne och det verkar vara någon magetgivare i locket. I så fall har någon på rotax monterat fel...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Kan det vara så att det är en impeller för modeller med shot fast i ett vattenpumpshus som inte är för den impellern för jag ser på sprängskissen att den för shot har en lång pinne och det verkar vara någon magetgivare i locket. I så fall har någon på rotax monterat fel...
Skulle tro att exakt så är fallet. När du köper ny så kolla eller beställ ny bricka bakom impellern så du har rätt modell av den också. Skiljer mellan årsmodeller samt med och utan shot också tror jag. Kan motorn vara från en shot men dom flyttat över ditt gamla lock?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har kollat lite artikelnummer och locket är från icke shot och impeller är från shot. Både lock, impeller, hela bottendelen, cylindrar har datumstämplar från 2021/12 så jag börjar tro att min utbytesmotor är en helt ny motor faktiskt. Det var ju tydligen svårt att få tag på motorer det året så det kanske var enda alternativet...inget mig emot, möjligtvis att veven är utbytes men motorn kom som shortblock från Rotax.

Kan man se på något mer ställe om det är en shotmotor eller inte? Stator borde skilja eller?

Men som sagt grundefelet var mismatch mellan lock och impeller och just nu kollar jag om det går få någon form av goodwill via Oktan. Det är ju inte deras fel utan det är ju Rotax som gjort fel. Det var ju 1 års garanti på den men detta var ju bevisligen en felmonterad motor så det kanske finns andra regler kring detta. Är inte svindyrt att fixa själv heller så jag kommer inte att bråka ihjäl mig på detta utan vill Oktan hjälpa till blir det en bonus för jag klandrar inte dem för detta. Jag är mest glad att inget allvarligt har hänt och att jag faktiskt hittade felet.

"Tyvärr" blir man ju lite sugen på att korta den nu när halva maskinen redan är isärplockad...man har ju inte råd å byta maskin men ibland vill man ju ha en 146:a så en shorty hade ju suttit fint men jag kan inte svetsa aluminium.
 
Reactions: suregom