Brunaktig glykol BRP 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Upptäckte att glykolen i summiten inte var orange-röd och fin längre utan den har lite brun-grå ton på den. Den fick ju ny motor inför säsongen ifjol och den går jättebra och har inget problem med kylningen så jag hoppas ju att det inte är något jätteproblem. Jag ser inga läckor och den drar ingen kylvätska heller. Skulle vilja se om det är avgaser i kylvätskan men jag har inte tillgång till något testkit för detta. Kan man köpa något i Östersundsområdet?

Funderar på att bara byta kylvätskan och rengöra systemet noga för att se om det händer igen.

Jag är inte helt säker men jag kan eventuellt ha toppat upp kylvätska på den ifjol. Jag körde fast ifjol så den stod rakt upp och då skenade tempen på den och den stängdes av. Troligtvis var det en luftbubbla i systemet som hamnade vid tempsensorn för kylarna blev aldrig jättevarma och när den väl hamnade plant igen så var tempen OK. Men jag är osäker om jag kanske fyllde på kylvätska efteråt den gången och då var det garanterat inte BRP´s glykol så den kanske blev lite mismatch där men som sagt så är jag inte säker på detta.

Har bett Oktan om en spec på vad som byttes vid motorbytet men om jag minns rätt blev det ett utbytesblock från Rotax, nya cyllar, kolvar, ev topp, oljepump men allt runtomkring i övrigt blev det som satt där innan. Frågan är ju om det fortfarande är ett block från 2017 eller om det är den nyare med nyare vattenpump.

Har ni några andra tips på saker man kan kolla? Ska se om jag kan modda ett gammalt kylarlock så jag kan provtrycka systemet men jag tror inte jag kommer att se något där för systemet är ju trycksatt när man har kört och jag mister ju ingen glykol.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kanske hittade svaret. Tydligen är brps kylarvätska en Si-OAT baserad produkt (hittade infon på dootalk eller snowwest forumet så det är inte en helt säker källa) och de kan bli missfärgade vid tex blandning eller vid överhettning. Vi får väl se efter rengöring av systemet ett byte till fräsh glykol.
 
Reactions: Boost III

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Update!

Tömde och sköljde ur systemet efter bästa förmåga med en vattenslang tills det bara kom rent vatten ur alla slangar, motor och kylare. Fyllde på ny och fin glykol. Körde några timmar i går och nu är den brungrå igen så det är något som inte står rätt till i motorn.

Det lustiga är att den läcker inget, det förbrukas inget kylvatten, den håller tempen jättebra och motorn går bra så det känns spontant som att felet är isolerat till kylsystemet i sig.

Jag har provtryckt systemet med luft och med vatten i och det är tätt. I allafall med kall motor.

Hittade ett inlägg på dootalk ( https://www.dootalk.com/threads/discolored-coolant-updated.1614083/ ) där en kille hade liknande problem och i det fallet hittade en mekaniker tydligen att impellern har skavts och på något sätt missfärgat glykolen. Känns långsökt men det är det enda jag hittat om detta.

En egen tanke är att slangarna reagerat med något och släpper ifrån sig skit på något vis.

Vet inte riktigt vart jag ska börja just nu. Kanske ska kolla impellern eller har någon annan något tips?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Ser ut ungefär som bilens motorolja på insidan oljepåfyllningen när det blivit kondens.
Mycket märklig färg. Fyllde en skvätt förra säsongen i min Lynx och den är lika gul och fin fortfarande.

Säker på att det inte är olja eller avgaserna som läcker ut i kylsystemet?
Kanske ta ett komp-prov på motorn.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja det ser skumt ut. Som jag skrev först så fick den en ny motor hos oktan inför förra årets säsong och jag körde drygt 100 mil ifjol. Jag är inte säker men jag kanske fyllde på glykol men jag är inte säker och med största säkerhet så var det inte original xps-glykol i så fall för det har jag aldrig köpt. Men nu är jag ju säker att det inte är blandat och jag hade lös de slangar jag kom åt och sköljde ur systemet flera gånger tills det bara kom rent vatten. Blåste ur med tryckluft, provtryckte, försökte fylla genom vakumfyllning men det gick sådär så det slutade med att jag tömde i det som gick och luftade efter konstens alla regler enligt verkstadshandboken och det verkade ha funkat för jag har inte behövt fylla på något mer. Men den är lika brun igen.
Kan väl i och för sig kanske ha varit beläggningar kvar på slangar mm men det känns som att det är något annat fel just nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Så kan de bli om man lyckats hitta propylenglykol och blandar med etylen glykol. De är svårt att hitta etylenglykol som inte funkar med annan etylenglykol. Jasg tror inte brp eller oktan tippat i propylenglykol för den håller bet kortare tid vs etylen. Men vem vet fråga oktan.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Märkligt, i min Volkswagen tjänstebil hade den tidigare föraren fyllt på blå propylenglykol istället för vw's röda monoetylenglykol och det blev en blå/grön blandning som jag bad verkstaden byta ut, men det där ser ut som kaffe med mjölk i ?
Men lyssna på Boost, det är han som är experten. Brp's är förresten röd och inte gul jag skrev tidigare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Nja någon propylenglykol är jag 99,9% säker att det inte är i för enda sån glykol jag haft är i golvvärmen i garaget och därifrån har jag inte tagit något😁.
Oktan har använt BRPs glykol. Om jag hade i något i fjol var det Mekonomens G12 (etylen) för det är det enda jag brukar ha hemma.
Men som sagt nu är det ju flushat och ny glykol (promeister evo som också är en Si-OAT glykol precis som BRPs) med avjoniserat vatten men det blev lika ändå efter 4-5 timmars körning.

Får se om jag får svar av Oktan om de har något tips annars tror jag att jag lyfter ur motorn och gör ett leak-test samt kollar vattenpumpen. Är så jäkla trångt med motorn i och den ska tydligen vara relativt lätt att ta ur.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Låt flaskorna stå ett tag och se om det skiktar sig. jag tycker nog att det ser lite oljeaktigt ut.

..sen hur olja ska lyckas ta sig in i kylsystemet är en annan femma, pissläkage mellan blockhalvorna mellan vattenpumpsaxel och kylkanal kanske ???? Ger oljepumpen högre tryck än trycket i kylsystemet, å så fall är det ju möjligt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Dom där har stått en vecka utan skillnad men jag ska kolla en extra gång.

Vet inte hur högt tryck pumpen ger. Borde väl stå i servicemanualen. Det blev ny pump vid motorbytet för säkerhets skull då de inte la någon större tid på att utreda varför vevstakslagret hade gett upp.

Om jag fattat det rätt så ska det läcka ut genom ett hål i vattenpumpen oavsett vilken tätning som gett upp på den. Jag kan inte se något läckage där.
Om topp packningen har farit borde det bli avgaser i och det har jag tyvärr ingen utrustning att kolla men jag tycker det borde lukta avgaser i expansionkärlet samt att det borde väl bli ganska högt tryck.
Hur blir det om cylinderfotspackningen ger upp tro? Om det är olja i kylvätskan så skulle jag säga att det är förbränd olja och inte ren olja. Jag kör på XPS och blandar jag bara ren olja och ren glykol gissar jag på att det inte blir färgskiftning utan snarare att de bara blandas och sen separerar efter en stund.

Jäkla skumt fel. Men kanske cylinderfot eller blockhalvor är största sannolikheten?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
När byttes motorn? Är den inom garanti än? (reservdelar har garanti även om skotern i sig är utom garantitid).

Har den garanti så tänker jag att det är "verkstans problem", för något är fel.

Förbränningsgaser för inte med sig så mycket olja att det skulle missfärga glykolen så fort, och har toppackningen farit så den blåser så mycket förbränningsgaser in i kylsystemet så borde det inte råda några tveksamheter om vart problemet är, då skulle den gå oerhört varm och dessutom tömma sig på vatten rätt fort.
En bekants 850 hade gjutfel i cylindern så den pissläkte glykol ner/in i avgasporten, men då drog den vatten utan att missfärga glykolen, (vad jag vet i alla fall).

Min gissning är att Någonstans tar sig olja direkt in i Kylsystemet. Oljekylaren sprack invändigt på frugans V70, det enda som märktes på den var att den "bildade oboy" i expansionskärlet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Mycket svårt fall, fixa ett avgastest på kylvattnet är är enklast och billigast. Om du har tokflax så behöver du bara byta oringar under toppen. Men iom att den inte tycker ut kylvatten ur expantionskärlet så är de nog inte så enkelt oringarna men ta som sagt avgastest. Om de inte vore för svallerhålen i vattenpumpen så skulle de tätningarna va misstänkt. Men jag har varit med om att olja tagit sig ut i kylvatten via vattenpump trots svallerhål på hojsidan åtminstone.Och även tvärtom att vatten gått ut i oljan trots svallerhål på vattenpump.Jag har aldrig fattat hur men de har hänt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Motorn byttes sommaren 2022 och det var 1 års garanti så den gick ut i somras tyvärr.

Jag tror att jag rycker ur motorn och gör ett engine leak test. Borde gå svarva till några adaptrar till insuget och avgassidan och sen trycksätta allt och se om den tappar trycket. Det känns som det snabbaste sättet att få reda på om det är något allvarligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Motorn byttes sommaren 2022 och det var 1 års garanti så den gick ut i somras tyvärr.

Jag tror att jag rycker ur motorn och gör ett engine leak test. Borde gå svarva till några adaptrar till insuget och avgassidan och sen trycksätta allt och se om den tappar trycket. Det känns som det snabbaste sättet att få reda på om det är något allvarligt.
Va,,,,,ska du trycksätta cylindrar vevhus men hur ska du hitta läcka på de sätter de kommer ju pysa överallt då luften går förbi kolvringar mm. Du kan ju aldrig trycksätta lika hårt tryck som de blir vid en explosion i förbränningskammare.Och hur ska du hitta läckan även om du trycksätter med 200 bar?
Om du ska trycksätta något för att leta läcka är de kylsystemet till bet högre tryck än 0,8-1,5 bar där normalt kylarlocket släpper ut övertryck. Trycksätt det till 3-4 bar så kan du ha tur att du ser droppar komma ut från svallerhål vid vattenpump som ex. Eller att de trycker in vatten så de syns vattenpärlor ovanpå någ av kolvarna.
Om du tar lös motorn och inte vet vilket fel de är måste du byta bottenpackning toppackning vattenpump packningar speciellt den fjäderbeölastatde tätningen i vattenpump såklart.
Som sagt innan du gör något så stor ingrepp så avgastesta kylvattnet för de är ju väldigt gvanligt att topploickets oringar kläms sönder vid montage.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Va,,,,,ska du trycksätta cylindrar vevhus men hur ska du hitta läcka på de sätter de kommer ju pysa överallt då luften går förbi kolvringar mm. Du kan ju aldrig trycksätta lika hårt tryck som de blir vid en explosion i förbränningskammare.Och hur ska du hitta läckan även om du trycksätter med 200 bar?
Om du ska trycksätta något för att leta läcka är de kylsystemet till bet högre tryck än 0,8-1,5 bar där normalt kylarlocket släpper ut övertryck. Trycksätt det till 3-4 bar så kan du ha tur att du ser droppar komma ut från svallerhål vid vattenpump som ex. Eller att de trycker in vatten så de syns vattenpärlor ovanpå någ av kolvarna.
Om du tar lös motorn och inte vet vilket fel de är måste du byta bottenpackning toppackning vattenpump packningar speciellt den fjäderbeölastatde tätningen i vattenpump såklart.
Som sagt innan du gör något så stor ingrepp så avgastesta kylvattnet för de är ju väldigt gvanligt att topploickets oringar kläms sönder vid montage.
I rephandboken har de ett flödesschema om engine leak test vid just felsökning internt utan att behöva riva motorn. Tänker att det står där av en anledning...men tänker även att motorn kanske har felet när den är varm.
Ska se om jag kan få tag på ett testkit för avgaser. Nån som har tips på vart?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Sög ur lite glykol ur expasionskärlet och den såg ju inte lika illa ut när man jämför dem sida vid sida.
Bilden visar gamla glykolen till vänster. Glykolen som är i just nu efter några timmars körning i mitten och till höger är det färdigblandad glykol med typ en tesked xps-olja i.
Finns inga tendenser till olja i den vänstra och mitten men tydlig skiktning på den med olja i.

Har trycksatt systemet nu och det tappade inget tryck på 10 minuter. Kan dock inte starta den och kolla med den setup jag gjort för jag kopplade in på en returslang. Ska se om jag kan göra om ett gammalt kylarlock istället och prova med motorn igång och när den är varm.20240123_200126.jpg
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
En möjlighet kan ju vara att det fanns kvar en svätt av den gamla glykolen (trots att jag spolade ur så gott jag kunde) samt beläggningar som kanske lossnar när den blivit varm och att det har blandats med den nya.
Guuud va tråkiga sånna här fel är. Lättare med ett ras för då vet man att något är trasigt...nu är det kanske trasigt...
 
Reactions: mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En möjlighet kan ju vara att det fanns kvar en svätt av den gamla glykolen (trots att jag spolade ur så gott jag kunde) samt beläggningar som kanske lossnar när den blivit varm och att det har blandats med den nya.
Guuud va tråkiga sånna här fel är. Lättare med ett ras för då vet man att något är trasigt...nu är det kanske trasigt...
Skulle tro att det fans kvar en skvätt i returen vid termostaten. Men tycker den i mitten ser ut som en klassisk glykolgrogg, när man blandar olika färger men av samma typ.