Brukar polisen ta böter om man åker 2 personer på en skoter avsedd för 1?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Som rubriken lyder!
Är det någon som varit med om detta!
Alltså jag undrar vad det blir för påföljd om man skulle bli stoppad.
Att det en skoter med kort dyna är avsedd för en person vet jag redan!

Mvh/Ronny
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har åkt två på min, och blivit stoppad av polisen ett par gånger. Ingenting har dom sagt om det.

Då vi har blivit stoppade har farsan och min lillebror (12år) åkt på min, polisens komentar till min bror: Du får hålla i dig ordentligt där bak:D:hahaha:
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Yepp, sett de hända i borgafjäll.
fick höra efteråt att de var därför de vart stannade, de höll sig under 30 gränsen men åkte dit på att fordonet var besiktat för 1 person..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har hört talas om folk som fått..men har aldrig råkat ut för de.. de beror nog på hur pass lite dom har å göra tror ja=)..

men de är ju som lika olagligt som att åka för många i bilen tex...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Om båda har hjälm och ser städade ut så kanske dom kan göra ett undantag? Men ibland undrar man om lågkonjukturen slår till på poliskåren då dom verkar ha lite för lite att göra..
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja men har man körkort så kan man väl inte ska bli av med det för man skjutsat en person på en skoter?
Då lär det väl bli böter eller?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har aldrig varit med om att folk fått böter för att ha skjutsat på en maskin avsedd för 1. Men däremot vet jag 4 st som skjutsat över väg och fick böta runt 1500 pix för det. Alla maskiner avsedd för en person, men ingen fick böter för det.