BRP Service

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
89
11
8
58
Norrbotten
Någon som vet om verkstäderna smörjer rullarna i p drive variatorn vid service, ingår det i service planen?
Eller måste man beställa den tjänsten själv ?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.903
132
63
Skellefteå
Haha Asker, bytte dom dina på Shreddern? I rättvisans namn så är jag säker på att detta inte är ett stort problem alls. Jag har kanske sett 3-4 bilder på rullar där nållagret pajat. Rullarna går lite trögt även när dom är nysmorda. Jag har många som jag känner som aldrig har smörjt. sina, med fullgod variator funktion.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.593
457
83
Malå/Adak
Haha Asker, bytte dom dina på Shreddern? I rättvisans namn så är jag säker på att detta inte är ett stort problem alls. Jag har kanske sett 3-4 bilder på rullar där nållagret pajat. Rullarna går lite trögt även när dom är nysmorda. Jag har många som jag känner som aldrig har smörjt. sina, med fullgod variator funktion.
Dom behöver smörjas varje år. Det är skillnad på att rullen går segt från att fettet är trögt och att den hackar som den gör när den är torr. Funktionen på variatorn är inte digital, det är en fallande skala.
Bara smörja rullarna, det tar en kvart om man jobbar i lugn och ro.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.903
132
63
Skellefteå
Då tycker vi olika. Jag smorde frugans i våras och det var ingen skillnad mellan före och efter, bara en trevlig vetskap att det är gjort.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.593
457
83
Malå/Adak
Naturligtvis avgör körsätt och körsträcka en del också.
Men det är enkelt sätta fingret på dom och snurra. Går det bara jämnsegt så är det lugnt. Känns det som det hugger lite/snurrar "hackigt" så behövs smörjas. Går kolla med alla grejer kvar i skotern.

Sen vet jag inte varför man skulle låta bli om man har grejerna, det tar som sagt var bara en liten stund.

Har för övrigt testat både med vanligt fett ur fettsprutan och med ISO-tjosanfettet och kan inte påstå man märker någon större skillnad. Tätningarna är hursomhelst för dåliga för att hålla fettet inne 100%-igt. (och det är nog egentligen hela anledningen till att rullarna behöver lite ny smörja nu och då)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.320
1.138
113
Stora Blåsjön
Haha Asker, bytte dom dina på Shreddern? I rättvisans namn så är jag säker på att detta inte är ett stort problem alls. Jag har kanske sett 3-4 bilder på rullar där nållagret pajat. Rullarna går lite trögt även när dom är nysmorda. Jag har många som jag känner som aldrig har smörjt. sina, med fullgod variator funktion.
Nu läste jag lite snabbt och svarade inte helt rätt, det var viktarmsbussningarna som var sopslut på shreddern efter 100mil, men det beror nog på en väldigt dålig variatorfix lösning från brp och bara bulta på mer skrot så det blir totalt snedbelastade bussningar. Men är inte jätte impad av p-drive variatorn överlag då den verkar bli rätt glapp fort den också.
En riktigt bra variator är inte gjord än, det bästa vore att kombinera en p85 och bredden på rullar och viktarmsbussningar från p22 en sådan borde hålla riktigt länge.
 
Reactions: mattgojohn