BRP:s Diagnostikprogram.

Frikost

Medlem
10 dec 2008
10
0
1
Hej.

Har funderat lite på att importera en X-RS E-tec 800R när de börjar säljas. Mitt problem då är ifall jag skulle få elektronikproblem. Tydligen ska europeiska verkstäder ha olika diagnostikprogramvara mot för USA och den europeiska versionen ej är kompatibel med maskiner ifrån USA. Min fråga är då ifall någon vet hur man ska bära sig åt för att få tag på den programvaran då det inte direkt är något som säljs till vanliga kunder vad jag förstått. Det skulle inte vara så kul att behöva skicka maskinen över atlanten ifall de problemen skulle uppstå.

All information och alla funderingar uppskattas :)
 
R

RevMan

Har tyvärr ingen info om det är olika programhär och i nordamerika men så kan det mycket väl vara.
Man brukar säga att allt går att fixa, men att få tag på fungerande diagnostikprogrammvara till BRP produkter är bara att lägga ner. Om du inte är en hejjare på proggramering så du kan kringgå säkerhetskoden som krävs för att diagnostikmodulen ska kunna kommunicera med skotern.
Dessutom måste du vara ÅF och skriva under en del avtal för att få köpa kablarna och modulen som krävs. Och sist men inte minst så kommer du dessutom inte att få tillgång till eventuella uppdateringar.

Sen så finns det inget CoC intyg utfärdat för de flesta ski-doo modeller som säljs i nordamerika så dom går inte att registrera LAGLIGT i sverige.
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Uppdateringar borde ju gå att fixa genom att skicka över bara ecu:n.
Känns väl inte allt för bra att få lov att skicka den till USA för update iofs. Lär ta längre tid och sen kan det säkert bli aktuellt ett par gånger eftersom det är en ny motor.
 

Frikost

Medlem
10 dec 2008
10
0
1
Kablar och modul är inte ett problem. hmm. Kan det vara möjligt att byta ut programvaran i ECU:n då? mot den svenska versionen ifall man har tillgång till europeiska grejerna? Eller vad måste man byta ut ifall det inte går att programmera om dem med europeisk programvara?

Vad innebär ett CoC-intyg?
 
R

RevMan

Ganska drygt att skicka boxen till någon ÅF i USA som dessutom måste koppla in ECMen i en skoter för att kunna uppdatera, dessutom gifter man ihop mätarcluster och ECM så båda måste isåfall skickas.
COC intyg är ett papper på att fordonet överensstämmer med vissa krav. Följer med i de svenska instruktionsböckerna men de flesta maskiner som säljs i nordamerika har andra modellnummer och därför finns inget intyg.
Det kan säkert fungera med våran europeiska programvara om inte BRP lägger in någon slags spärr.
Förserien av e-tec som släpptes nu i vinter gick inte att köra en meter utan att uppdatera programvaran i boxen för att ingen skulle köra dom innan releasedatum.

Men nästa bekymmer om du dkulle lyckas få tag på programvara och kablar och modulen så finns fortfarande risken att förstöra ECM om man inte vet hur man ska handskas med detta.


men om man bortser från allt detta, varför importera??
Med dagens dollar kostar en summit freeride 99000SEK plus moms i USA
Vet inte vad frakten kostar men jag höftar till med 5000
104000 plus tull vad kan den vara 3%kanske
107120
Med moms blir det 133900
har hört vissa rykten om att priset hamnar på ca 151900
Skillnaden är 18000
Det kostar kanske 2000 innan du har lyckats registrera in den i sverige.
Då hamnar vi på 16000.
Ski-doos märkesförsäkring har iaf i år varit minst 13000 billigare än motsvarande i andra bolag och dom försäkrar bara svensksålda skotrar.
14700kr
I mina ögon är bara garantin värd dom pengarna men sen så slipper du säkert en hel del strul om du köper den här i sverige.
En importerad maskin blir ju dessutom svårare att sälja vidare och inga garantiåterkallelser blir gjorda.
Bara min syn på saken och du har säkert en annan.
Men jag undrar ju ändå om det är värt det.