Brp isrivare i Polaris

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har monterat på min, dock har jag iceage bomberrails så det är gott om monteringsaltenativ då dom saknar luft.
Men har inte behövt använt dom men båda är uppböjda då dom sticker ut rätt långt, så vette fasiken om dom är bättre, håller att backa med men dom går ju ändå sönder tydligen...
 
Reactions: ollebullzor

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Har monterat på min, dock har jag iceage bomberrails så det är gott om monteringsaltenativ då dom saknar luft.
Men har inte behövt använt dom men båda är uppböjda då dom sticker ut rätt långt, så vette fasiken om dom är bättre, håller att backa med men dom går ju ändå sönder tydligen...
Nånå jag fick nå ryck igår och beställde en RMK SKS 850 155 och har nya BRPs liggandes nånstans, får testa dom.
Måste tydligen ta bort ett par boggihjul om man vill ha original? (stämmer det verkligen?)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nånå jag fick nå ryck igår och beställde en RMK SKS 850 155 och har nya BRPs liggandes nånstans, får testa dom.
Måste tydligen ta bort ett par boggihjul om man vill ha original? (stämmer det verkligen?)
Det stämmer, sitter massa onödigt skit i boggien som man får rensa bort :) Men jag anser att det är bättre med isrivare än många boggiehjul
 

brollann

Medlem
20 nov 2014
9
0
1
Kalix
Kommer sätta brp gen4 isrivare med utbytbara spetsar på min kommande Assault 850. De man fäster i övre boggihjulet man behöver vinkla om fästet för att hålla de uppe men det är annars bolt on på assault verkar det som.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Japp de funkar kanonbra de sitter på dotterns pro rmk 155" 13. Jag har böjt ut pinnen lite mer ut från mattan för de såg lite väl nära ut vid montering. Böjer man ut dem lite mer så sprutar de in mer snö i boggin också. På den har jag satt dit 4 extra boggihjul i org hål och isrivarna så långt fram som möjligt. Jag mins inte om de va på den jag fick borra nytt hål längre fram då jag satt dit extra hjulen. Men hur som så fanns de gott om plats och möjlighet till nya borrhål. Jag måste best brp style till min också för någon döskalle la i backen med dem nere :)
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Någon som har bilder på hur man får dit BRP isrivare på en SKS 146?
Känns som att det är grejer i vägen överallt!
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Montera fästet 60mm från hjulet (alu infästningen) hö sida , är hjulen ej monterade lika på båda sidor i skenan, då blir måttet 55mm på vä sida.
Sedan får du se med fjädern på plats var du fäster hållaren, montera den lågt så kommer du förbi torisionsfjädern när du lyfter upp rivaren.
 
Last edited:

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
OK! Tack för svaret!
Tänkte att fjädern kommer att ta i isrivaren när man bottnar fjädringen, men den kanske inte räcker ända fram.
Ser ut som att du har hängt isrivaren på utsidan av plastklossen som fjädern går igenom! eller är den precis under?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Montera fästet 60mm från hjulet (alu infästningen) hö sida , är hjulen ej monterade lika på båda sidor i skenan, då blir måttet 55mm på vä sida.
Sedan får du se med fjädern på plats var du fäster hållaren, montera den lågt så kommer du förbi torisionsfjädern när du lyfter upp rivaren.
 

Attachments

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag satte mina där på min Assault, tyvärr gick torisionsfjädern in i rivarna och det vart inte bra när fjädringen bottnar