BRP garantivillkor

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vad gäller angående garanti och service?
Är det endast 50mil som är krav att utföra hos en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla? Eller måste alla intervallservice (så många som man nu hinner komma upp i under garantitiden) utföras av auktoriserad verkstad?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag har uppfattat det som att 50mil samt 300 mil är ett krav, men kan inte svära på att det är rätt.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Eftersom det råder en del oklarhet kring detta ringde jag helt enkelt en handlare och frågade. Kravet för att garantin ska gälla är att första servicen utförs efter ca 50-60 mil av en auktoriserad handlare. Därefter står det dig fritt att utföra service själv enligt serviceboken.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Precis, är 50mila servicen som är obligatorisk för garantins skull. Resten är upp till en själv och intervallerna är väl 50-150-300-500 va om jag inte minns galet? :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Kan det verkligen stämma? Låter för bra för att vara sant
Hur menar du, att det bara är 50mila som är måste utföras av en auktoriserad verkstad?
Ja, om inte motorbolaget i Umeå ljög mig rakt i ansiktet (vilket jag har extremt svårt att tro) så är det som så.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Men har inte dessa krav tagits bort. Så är det ju på bilsidan. Man kan inte villkora garantier på det där viset. Det är fritt fram för någon med kunskap och kompetens att serva själv. Eller gäller nåt annat på skotrar?

Problemet är kanske att man inte tar sig in i datorer och dyligt som vanlig dödlig. Och det kanske är en del av serviceplanen?
 
Reactions: Snögubben123

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo... Men det ska väl servas enligt brps schema?

Ska inte de kopplas motor dator/registreras på (boss?) Web?

Är ingen skidooare så jag kan ha fel, men på AC krävs det ju registrering på servicewebben för att garantin ska gälla.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man får inte ha monopol det är riktigt. Men däremot kan specifik utrustning krävas, tex programvara etc som säljs dyrt....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Grejen är väll att man får serva hur mycket man vill själv bara man reggar det på märkets "servicewebb", så är det inga problem med ev garantier framöver.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo naturligtvis.

Men förutsätter att "normalt folk" inte kommer åt datoriet. Vi kommer inte åt ski-doos bossweb då vi inte längre säljer ski-doo. Så hur man ska lyckas med det vet jag inte.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om man då går steget längre till försäkringar, så kräver tex Svedeas motorförsäkring full service enl servicebok för att gälla. Värt att tänka på... Fast det var ju lite off topic.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
2001 eller 2002 fick Åf inte längre skicka in carbon kopian i service boken på 50 mila servicen(brp),de fanns ingen där som hade intresse att läsa allas kråkfötter och datorisera in det i nåt register.
Din ÅF sätter den i nån egen pärm lr kastar kopian.
Bosswebb har väl aldrig haft någon service registrering.
Ingen får tvinga nån att den måste servas på en specifik märkes verkstad, de gäller bara om du avser få nånting gratis på garanti.
Det står helt upp till ägaren att välja vilken "snöskoter" verkstad du vill.
ÅF får säga att du helst ska serva den här hos oss, han får inte säga att du måste göra det.

BRP skriver så här på sin sida "Authorized BRP dealers are the best source for service on your BRP Product"

Tänk dig nu, du lessnar på din nya Lynx på 83mil i Mars å byter in den hos en Yamaha handlare, utan att du gjort första service. Tror du inte att den Yamaha handlaren gör första servicen då, för att kunna sälja den?
Aldrig, att han bokar in den hos sin närmaste Lynx åf på service.

Vad är en "skoterverkstad".
Absolut ingen privat person.
Ett talesätt från gammalt, en stämpel i boken från en mer eller mindre känt företag
Som försäkringsbolagen ser det ska det vara ett företag som jobbar med snöskotrar. Men det finns bil firmor, traktorverkstäder, motorsågs verkstäder som även kan ta försäkrings jobb på snöskoter.
Det är faktiskt du som ägare som väljer om du hellre vill lämna din krockade Lynx till närmaste Yamaha handlare.
Notering, försäkringsbolag med motorförsäkring har krav på service hos "skoterverkstad".
Annars står det faktiskt upp till dig själv att serva skotern själv eller inte alls.

I mina trakter gissar jag att c.a 80% förlägger eller kastar serviceboken på sin ny skoter, medans andra ställen värderas den likvärdigt som en service bok till en bil.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Tack Mullenu fick jag det svaret jag funderat på... ställde denna fråga i början av 2015&jag fick några"säkra"svar på att det absolut inte går att serva där du vill(typ allround skoter verkstad, bilverkstad mm.)&att allt registreras på "service web".... rätt säker på att iallaf.polaris inte registrerar servicar, då jag fått på garanti utan problem, .... åf har inte ens frågat nått om servicar då jag haft garanti ärende genom årens gång.
Är helt inne på att det blir problem för GA att neka garanti ärenden, ifall du servat hos ex.vis "Kalles kött&skoter"enda kravet är ju att det görs fackmanna mässigt&service punkter följs.?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Åter igen, jag är inte ÅF för polaris.

Men jag törs garantera att polaris inte kommer stå för några garantier om det är en veterinär som servat den.

Antingen ska det vara registrerat på Web eller stämplat bok.

Tror inte regiinas zoo & tattarmek kommer godkännas av genralagenten om den rasar ihop och det sitter en domherre på kolven.


Hos arctic är det då bara glömma garantier om det inte är stämplat enligt bok.

Men naturligtvis. Har man bra kontakt med sin handlare så kan man såklaty göra en "deal" på nått vis. Men generellt nej, glöm.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl självklart att tillverkaren måste veta hur servicen utförts om de skall lämna garanti. Serva själv = glöm det.


Sent from my iPhone using Tapatalk