BRP 600 ACE

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Har läst doc ej testat någon själv att 600 ACE ska vara en trevlig 4taktare. Hur upplever ni dom? Hur är tex tundra, yeti eller liknande modeller med 1+1 dyna att dra med familjen på tur inklusive pulka?

Även fjädringen fram på dessa utan bärarmar, blir det obekvämt en lägre stund efter led eller är det ej märkbart?
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
tundran är vinglig, men går mjukt i de hastigheter den kommer upp i (ledad boggie osv) har ej kört yetin men den är nog lite bredare och där med lite stabilare.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Läskigt tystgående, man hör mycket andra ljud man aldrig hört förut. Snål och problemfri motor, startmotorn ska vara en lite öm punkt. Själv blir jag irriterad på den elektroniska gasen på nyare modeller som reagerar väldigt långsamt i alla körlägen. 60 hästar är 60 hästar.
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Ja jag såg det att dom nyare har elektronisk gas. Verkar helt klart spännande. Dom första kom väl 2011? Är alla utrustade med 3 kör-lägen eller är det bara dom nyare?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De nyare, från i år tror jag. ACE900 hade väl det från början.

Med tanke på BRP-s historia av småfel så är det väl mest en felkälla till...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Och i vanlig ordning så ta det Hjulboggie skriver med en nypa salt, hen tycker av nån oförklarlig anledning att yamaha är felfria, och alla andra märken gång på gång gör misslyckade försök att bygga snöskotrar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ett rent faktum att produkter tillverkade i Nordamerika är sämre ihopkomna än produkter tillverkade i Japan.

Att fanboys känner sig kränkta av det får man nog acceptera.

Egenskapsmässigt är det en annan sak; jag anser tex att i princip alla andra skotrar är mer lättkörda än Yamaha (särskilt Nytro) och det finns många egenskaper man kanske hellre har än hög finish och lång hållbarhet. Men att jänkarna har dåligt byggda elsystem tror jag ingen seriös person ifrågasätter, och i så fall är det inte på sakliga grunder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
tror man får leta efter en mera driftsäker "ny" skoter än dessa 600 ACE, motorn är ju helt galet pålitlig, tråkig och slö men driftsäker som få.

Men mun mot startknapp så startar ju skiten i -40, ganska bra för 4-takt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det är ett rent faktum att produkter tillverkade i Nordamerika är sämre ihopkomna än produkter tillverkade i Japan.

Att fanboys känner sig kränkta av det får man nog acceptera.

Egenskapsmässigt är det en annan sak; jag anser tex att i princip alla andra skotrar är mer lättkörda än Yamaha (särskilt Nytro) och det finns många egenskaper man kanske hellre har än hög finish och lång hållbarhet. Men att jänkarna har dåligt byggda elsystem tror jag ingen seriös person ifrågasätter, och i så fall är det inte på sakliga grunder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu blir det lite offtopic men jag kunde inte hålla mig...

Ska man se rent krasst på yamaha (de jag har erfarenhet av är min gamla Venture 600 -98(2-cyl), Phaser 4 takt, venture MP (erfarenheter från en bekant) och mina egna på nytro rtx se -09 (förlängd till xtx) så kan man sammafatta det så här.

Yamaha har väldigt bra motorer och det kommer man väldigt långt på. Bra kylsystem på nytron och kanske även de andra. Exceptionellt bra livslängd på remmen. Lätt att skruva (nytro).

Uruselt elsystem...kassa relän etc. Uruselt svag framvagn (subframe på nytron) och det är inte en helt oväsäntligt del. Dåliga toleranser från fabrik på bussningar i framvagnen på nytro, phazer och venture mp. Samma bussningar har dessutom kass hållbarhet och de är svindyra.
Ser man till de lite mer lössnöbetonade maskinerna så har de haft dåliga mattor för ändamålet så man måste byta för att bli nöjd. Skidorna likaså.

Så ska man sammanfatta det hela så vet jag inte om det är tillräckligt med en bra och hållbar motor...min nytro hade gått 1100 mil när jag sålde den och vid 1000 mil bytte jag alla bussningar och lager i den då de var sopslut. Sambons Summit 800 etec -13 har gått 700 mil drygt nu och den känns som i nyskick (dämparna kan behöva en översyn) men alla bussningar är fortfarande ok, motorn är orörd, variator likaså. Den har inga onormala glapp, inte ens de glapp man skulle förvänta sig på så pass många mil. Jag jämför den med min Summit T3:a som har gått 90 mil och förutom de uppenbara skillnader de modellerna har i form av framvagn, variatorsetup och mattlängd så är det fullt jämförbara.
Så de nordamerikanska skotrarna är inte så kassa ändå kan jag tycka. Du kanske lever på gamla skrönor...
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
tror man får leta efter en mera driftsäker "ny" skoter än dessa 600 ACE, motorn är ju helt galet pålitlig, tråkig och slö men driftsäker som få.

Men mun mot startknapp så startar ju skiten i -40, ganska bra för 4-takt.
Vad är det för serviceintervaller på dessa? ventiljustering osv? 😊
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det är ett rent faktum att produkter tillverkade i Nordamerika är sämre ihopkomna än produkter tillverkade i Japan.

Att fanboys känner sig kränkta av det får man nog acceptera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har själv ägt 5 yamaha och nu 3 ski-doo på raken. Kan typ inte komma på en punkt där yamahan är mer välbyggd. Just när det gäller snöskotrar så är myten om japansk kvalité gravt överdriven, skulle vilja påstå ren lögn. Vi som hänger på forumet vet ju Hjulboggies ståndpunkt och man hör ju på hens nick att hen inte riktigt är med i matchen, tråkigt om nya på forumet missleds av hens onyanserade åsikter. Sen ä jag väl ingen fanboy heller, det är Polaris jag drömmer om på nätterna.

Brp med 600 ace 900 ace är en jättefina skotrar vad än fanboys av yamaha säger!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De är ju vare sig lätta, starka eller särskilt sofistikerade för att vara fyrtaktare. Och det är dagens skämt att japanska produkter håller lägre kvalitet än amerikanska... släpp sargen. Det hjälper tex inte alls att skriva "Yamaha" på grejorna så länge de görs i USA så är det usel sammansättningskvalitet helt enkelt för att den industriella standarden är för låg.

Jag tror att nya på forumet - om de är läskunniga - förmår att skilja på det som sägs och det som inte sägs. Sedan finns det ju andra källor och forum också om man nu vill bilda sig en uppfattning om sakernas tillstånd.

Det fanboysen inte klarar av är att skilja på "fakta" och "känslor". Jag påstår inte alls att alla skall välja ett visst märke, men jag tycker att även skoterkonsumenter skall vara kritiska till undermåliga produkter och tillverkare som inte tar sitt ansvar.
BRP är en stor aktör i den mycket lilla skoterbranschen, tyvärr handlar det om korta serier och närmast handbyggen i jämförelse med övrig fordonsindustri vilket medför att grejorna inte är utprovade när de kommer ut på marknaden.
Elfel är och har alltid varit stora problem hos BRP och jag tycker att man i ärlighetens namn skall lyfta den farhågan när man pratar om deras skotrar. Det betyder inte att de nödvändigtvis behöver vara dåliga skotrar, vilket de heller inte är.
ACE är väldigt trevliga skotrar men absolut inga prestandamaskiner då de är för tunga och för svaga för att konkurrera med moderna fyrtaktare. Det är ett faktum.
Bra att andylee drömmer om Polaris, det hjälper säkert trådskaparen.

För ändamålet är det nog en alldeles förträfflig skotertyp, även om många "finesser" typ elektroniskt gasreglage mest brukar vara potentiella felkällor med tiden.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
60 hk är ju alltid 60 hk. Men jag bryr mig egentligen inte så mycket om det så länge körupplevelsen är god. När familjen skall med och pulkan är kopplad då förmodar jag att 60 hk räcker gott och väl. Gillar det jag sett och läst med det mjuka tillslaget på variatorn. Hur upplever ni acceleration med 600an?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Känslan av att köra en ny ACE är sofistikerad. Så tyst silkeslen och med moderna BRP chassin spänstigt. 600 är lite för slö i mitt tycke när man vill ha ett litet skidlyft eller satsa över ett krön osv. 900 är helt ok tycker jag
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Elfel är och har alltid varit stora problem hos BRP och jag tycker att man i ärlighetens namn skall lyfta den farhågan när man pratar om deras skotrar.
Du har helt rätt.

Jag åkte BRP maskin från 2004 till 2015.
Rave 800 -03
Rev 800 -05
Xp 800 -08
Freeride 800 -11
Summit 800 -13.


Helt kassa elsystem, jag fick lov att byta ett relä på Rev:en!!!
Har för mig att lyset inte funkade, så jag blev tvungen att köpa ett vanligt extraljusrelä på macken, för egna skattade slantar! Tror det kostade hela 29:-
Så jag håller med dig, elsystemen är skit på BRP!

Konstigt nog rasade ingen vev heller, de brukar ju rasa två gånger per säsong om man ska tro expertisen...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du har helt rätt.

Jag åkte BRP maskin från 2004 till 2015.
Rave 800 -03
Rev 800 -05
Xp 800 -08
Freeride 800 -11
Summit 800 -13.


Helt kassa elsystem, jag fick lov att byta ett relä på Rev:en!!!
Har för mig att lyset inte funkade, så jag blev tvungen att köpa ett vanligt extraljusrelä på macken, för egna skattade slantar! Tror det kostade hela 29:-
Så jag håller med dig, elsystemen är skit på BRP!

Konstigt nog rasade ingen vev heller, de brukar ju rasa två gånger per säsong om man ska tro expertisen...
:thumb::thumb::thumb:
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har 17st 600 ace på jobbet. Under dom ca 1000mil som dom gått sedan 2014 så har jag bytt:
1st stator(ÅF klia sig i huvudet och trodde jag skämta när jag berättade)
2st hastighetsmätare
3st h4 lampor
2st främre boggiefjäder
20par slides
1rem pga förarfel
1st luftgivare (trasig vid leverans)

Vad jag gjorde på yamahana vi hade innan blir en annan godnatt saga.

Tycker många dömer ut ace;n fasiken så mycket bättre maskin att släpa runt järnsladdar med än övriga 2cyl 4taktare. Varmgång existerar knappt när jag jämför med venture lite.
Många som hyr just 600ace;en ber om hjälp att själva få förvärva en och beg priser och efterfrågan talar ett tydligt språk om att folk vill ha dessa 4taktare.

Personligen tycker jag termos dämpare funkar bra till att fästa skidorna i. Harva på efter lederna är en mardröm, eller så är man för bekväm. Boggien är underbar på ex scandicen..