Bromsvätskepåfyllning.

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
Kan man ta vanlig bromsvätska för bilen till skotern? Fyller man på i den svarta klumpen på styret? ska det luftas också?
Menar att d bör ju vara högsta punkten och jag ska ju inte tömma hela systemet såattsäga.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Tänk på att bromsvätskan är hygroskopisk dvs. den absorberar vatten så därför bör man byta bromsvätskan ungefär vart 3 år för att minska risken för rost i systemet eller att oljan endera fryser eller kokar dessutom blir vätskan skitig vilket sliter på cylinder och ok
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
KimAlexander skrev:
rättare sagt varannat år ska man byta den,
å den är hydroskopisk
Det heter faktiskt hygroskopisk och inget annat, angående bytes intervallen så skiljer det mellan tillverkar rekomendationerna från 1-3 år eller ca:5000mil inte längre mellan bytena på bilar och eftersom en skoter inte nyttjar bromsarna i samma utsträckning så räcker det gått att byta vart 3:e år
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Fixa en spruta typ en som vetrinärer har eller någon annan skapligt stor, sätt på en slang och sug upp bromsvätska på med den på avluftningsskruven.


Öppna den samt öppna locket på behållaren på styret, fyll sedan på sakta nerifrån och upp till avsedd nivå skruva igen luftnings nippeln på med locket klart, sen har du inte en enda luft bubbla.
Har praktiserat detta i minst 20 år på skotrar och crosshojjar och det funkar utmärkt.(på enkrets system)

Byt allt systemet rymmer nästan ingenting så har du fräsch b-vätska i systemet.
Mvh/
Bola...............
 
Last edited:

Agust

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Hej!
Jag ska byta bromsvätska i min Polaris. Jag skulle vilja veta på vilket sätt man lättast får bort den gamla vätskan så att man säkert får bort allt. Sen då systemet är tömt är det väl bara att göra som du beskrev med veterinärsprutan?

Mvh Anders
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
På locket till behållaren står det vilken vätska som ska användas.
I normala fall så är det bromsvätska av klassen DOT 4.
På behållaren finns oftast ett litet glas, där vätskenivån syns.
Inne i behållaren finns ett nivåstreck.
Ovanför det bör man inte fylla.
Mellan behållaren o locket finns ett gummimembran som fungerar som skvalpskydd.
Det kan man tvätta i varmt vatten o blåsa torrt. Se till att vecken ligger rätt efteråt.
Byte av bromsvätska o luftning vill jag inte gå in på, för det finns flera sätt.
 

Agust

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Ok. Tack för det svaret. Är det någon annan som har koll på och vill dela med sig hur man lättast tömmer bromssystemet så att all gammal vätska kommer bort och sen hur man enklast fyller på det igen och får bort all luft?

Mvh Anders