Bromsproblem!

Matza

Medlem
16 mar 2012
28
0
1
Bytte bromsvätska idag och efter det så har jag inget bromstryck alls. Det kommer vätska när jag pumpar med luftskruven öppen men jag får inte upp nått tryck alls. Nån som har nån lösning?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ja koppla en slang på luft nippeln som du leder ner i ett kärl och öppna den, pumpa sedan och fyll på med ny bromsvätska så att det rinner ut ur slangen ,tar tid och går åt ca 2-3 dl innan du fått ur luften. Skruva sedan åt och prova funkar det inte är det bara att fortsätta. Trodde min var paj första gången jag gjorde detta men efter ett tag så var all luft borta.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du behöver inte flera dl om du gör rätt.

Öppna nippeln tryck in och håll kvar handtaget intryckt medans du stängter nippeln. släpp upp handtaget och upprepa tills det känns bra.
Annars suger du tillbaks luft genom nippeln när du släpper handtaget.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Enklast och klart bäst som jag upplevt det vid luftning är att använda en vanlig oljekanna och koppla en slang till luftnippeln på oket, så man trycker upp bromsvätskan bakvägen. Då får du ingen luft i systemet och det blir perfekt på första försöket.
Får dock pumpa väldigt försiktigt när vätskan kommer upp till behållaren, annars sprutar det ganska friskt..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enklast och klart bäst som jag upplevt det vid luftning är att använda en vanlig oljekanna och koppla en slang till luftnippeln på oket, så man trycker upp bromsvätskan bakvägen. Då får du ingen luft i systemet och det blir perfekt på första försöket.
Får dock pumpa väldigt försiktigt när vätskan kommer upp till behållaren, annars sprutar det ganska friskt..
X2 , alternativ till oljekanna kan vara "stora veterinärhästsprutan" eller motsvarande.