Bromshandtag till Polaris Yamaha Arctic cat

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Det är ju tydligen samma bromshandtag på dessa av nyare model.
skins har ju ett men värme eller utan värme är det bara för att de är i metall?
Nu till min fundering , de måste ju finnas andra hadtag som passa till denna bromscylinder?
Anledningen är att jag tycker skins är väl dyrt?
någon som har tips eller ideer?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vad är du ute efter med att byta bromshandtag? Arctic/Yamaha är det ju bara kapa av det, putsa till och på med lite svart färg så har du ett 2-fingershandtag istället.

Det enda man måste tänka på när det gäller arctic/yamaha är att sätta ett buntband eller nåt som håller inne cylindern ifall du tar lös handtaget, Det finns ingen yttre stopp vilket gör att cylindern ploppar ut med efterföljande läckage samt ev. skadade o-ringar efteråt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ska inför denna säsong ta fram ett bromshantag i samma material som polaris orginal, dvs någon plastvariant. Detta inriktat för personer med mindre händer, framför allt tjejer. Så man kan hålla ett finger på bromsen utan att flytta hela handen. Handtaget kommer alltså hamna närmare styret.
Har sett att många tjejer har problem med att köra med bromsen och då ska detta bromshantag hjälpa att göra körningen grymmare.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Skinz-handtaget är ju annars behändigt och går justera så det passar de flesta fingrar. Lite dyrt är det kanske, men ändå inte värst....
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Munster och TKI (justerbart)har bromshandtag till Ac/Yamaha. Jag tror att det bara är Switchback assault som använder sig av Hayes bromar (samma som AC/Yamaha) så där borde handtaget passa rakt av.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Vad är du ute efter med att byta bromshandtag? Arctic/Yamaha är det ju bara kapa av det, putsa till och på med lite svart färg så har du ett 2-fingershandtag istället.

Det enda man måste tänka på när det gäller arctic/yamaha är att sätta ett buntband eller nåt som håller inne cylindern ifall du tar lös handtaget, Det finns ingen yttre stopp vilket gör att cylindern ploppar ut med efterföljande läckage samt ev. skadade o-ringar efteråt.
jag gillar det inte och så när man hamnar på rygg så är det lätt att de bryts sönder.
tack för tipset ang buntband
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Ska inför denna säsong ta fram ett bromshantag i samma material som polaris orginal, dvs någon plastvariant. Detta inriktat för personer med mindre händer, framför allt tjejer. Så man kan hålla ett finger på bromsen utan att flytta hela handen. Handtaget kommer alltså hamna närmare styret.
Har sett att många tjejer har problem med att köra med bromsen och då ska detta bromshantag hjälpa att göra körningen grymmare.
Det ska bli intressant.jag gillar dina ideer.
Jag har inga små händer men jag tycker ändå att man inte får rätt känsla.