Bromsdamm i hela baljan - Nytro MTX

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Var ute och körde i måndags och när jag kom hem igen och skulle sopa av all lössnö från skotern så såg jag att hela högra fotholken var fylld av skitig snö som såg ut att vara full i olja så jag svor en ramsa för jag trodde att kedjehuset läckte olja.

In med skotern i garaget och tina upp den och dagen efter när den var helt torr insåg jag att det inte alls var olja utan bromsdamm så jag började felsöka men lyckades inte hitta något som var fel så jag misstänkte att jag kanske lyckats köra med parkeringsbromsen i.

Tvättade upp hela högra sidan och baljan ordentligt och nu var jag ut och körde igen och när jag kommer hem ser jag att problemet inte blev löst utan det bildats ännu mera bromsdamm och jag vet inte riktigt var problemet är.

Någon annan som råkat ut för detta eller har något tips vad som kan vara fel?

Har även ett visst skrammlande ljud från bromsskivan (tror det kommer därifrån), men detta vill jag minnas att jag läst nånstans att det är vanligt problem/fel?

Vet att det alltid blir lite bromsdamm, men nu pratar vi extremt mycket och så mycket använder jag inte bromsen.

Nytro MTX, -08, 250 mil.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Kolla så att det är ihopsatt rätt, det är ju bussningar och chimms, osså går ju skivan sno och då blir det fel vilkel mot klossarna
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Att skivan är monterad korrekt är redan kollat.

Det jag nu hittade var att det finns två olika schims att sätta längst
ut på axeln, nr 5:
http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp?section=560987&category=snowmobiles&make=YAMAHA&year=2008&fveh=13040

Det som verkar sitta där som standard är nr 4 (den enda jag har nu).
Nr 5 kallas för UN, vilket jag inte riktigt vet vad det betyder?

Men jag förmodar att det är schims som går att köpa till när skivan börjar bli nött, någon som haft samma problem som mig som löst det med schimsning?