bromsar edge

Jonas H

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
det tjuter kraftigt när jag anlägger bromsen på min edge 600-02. Jag har hört att bromsarna på polaris brukar låta. Nu är det så att det låter rätt mycket även om jag bara släpper gasen och motorbromsar. har nån av er upplevt detta?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Inte direkt på Polaris, men det är inget ovanligt att variatorerna och remmen ger konstiga ljud när man motorbromsar. Det kan hjälpa att tvätta variatorskivorna noga och antingen byta eller tvätta ren remmen (varmvatten + diskmedel). Kolla också att inte motorn står snett (pga något löst motorfäste t ex).

En sak som brukar hjälpa mot bromsgnissel på bilar med skivbromsar är att ta loss bromsbeläggen och bre på ett lager koppar-eller aluminiumpasta (Never Seez t ex) på baksidan av beläggen (alltså INTE sidan mot bromsskivan!). Det funkar bra att smörja glidytorna mellan belägg och bromsok med också. Glidpinnar, glidskenor mm för rörliga ok bör hellre smörjas med vanligt chassifett eller molyfett.
Se till att inget fett- eller pastaliknande kommer åt gummidelar för bromshydrauliken, t ex dammskyddet för kolven i bromsoket!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Feb-04 kl 06:26 PM (CET)]Oljudet kommer från kedjesträckaren och inget annat!!
Har själv en Edge 600 -01 Den låter den med det är ett klasiskt o-ljud som polaris har,men har du en kedjekombination.
Som gör så att kedjan inte behöver sträckas
så hårt så får du mindre oljud.
Men du kan få modifiera sträckaren då
Kolla in den här länken..
http://www.hardcoresledder.com/chaincase.htm
Det är skandal att polaris har haft det jä..a ljudet så länge,annars en kanonmaskin.
;) Mvh: Bola.......
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Visserligen lite gammal tråd, men min Edge 600 -02 låter också när man motorbromsar. Vinande, lite tjutande ljud liksom.

Gjorde du något åt det å vad kom du fram till?
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Säger samma sak som Bola: kedjan, ett ***** ylande när man saktar ner eller bromsar.
Det går att slacka lite på sträckaren för att minska ljudet, ta bara lite itaget