Bredda framvagn på Ockelbo 6000

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
finns ju ett mkt enkelt sätt. ta bara plattjärn i lämplig dimension å flytta ut hela bladfjädringen å allt!
 

ceween

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Men stötdämparna måste väl flyttas ut dom också eller kan dom vinklas? Hur stort tryck mot underlaget skall det vara i framvagnen. Förre ägaren har höjt boggien och så även framvagnen men skidorna fladdrar fram och tillbaka. Det är jobbigt att styra. Tacksam för alla tips på förbättringar.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Vet inte hur det ser ut på Ockelbo 6k, men har du inte en "skarv" mellan bladfjädring/dämpare å själva "styrbenet"?
Så att du kan sätta plattjärn där å hela paketet med dämpare å allt följer med ut?
Sen så har du för högt skidtryck (om jag förstått saken rätt)? En glidboggie har ju oftast en balatarem längst fram i boggien som du kan spänna/släppa, för att "hänga upp" eller släppa ner framänden på boggien å på så vis ändra skidtrycket. Men om din boggie har det vet jag inte? I värsta fall får du höja boggien i framkant oxå, då minskar skidtrycket...
Förresten, det kanske finns någon främre boggiefjäder att spänna upp? Då borde trycket också minska en aning...

Lycka till!
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Även en som inte har boggien höjd är besvärlig att styra, och det beror nog inte bara på skidorna utan det är det breda bandet som är lite kärvt att få runt, den drar för bra helt enkelt.

Annars så får du väl lägga plattjärn på ovansidan av bladfjädern och bredda på det sättet, men tror du inte att ett par plastbelag skulle få den lite mindre vinglig, för då blir skidorna lite bredare och bär då bättre.

Jag har själv en 6000 som jag tycker är som en getabock ibland, man får passa den hela tiden för slappnar man av det minsta så sticker den åt skogs.
Har beställt ett par belag till den för att prova om det kan bli någon förbättring.

 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag köpte ett par plastbelag och byggde nya skidor till min 6000 och det blev en klar förbättring i styrförmåga. Att bredda ut den tror jag inte är så lyckat för då kan den bli svår att svänga med i lös-snö och bli ännu sämre på skrå.