Bredbandslambda Pro Rmk

Hoolmaa

Aktiv medlem
18 dec 2006
90
1
8
Gällivare
Hej !
Är det någon som har satt en bredbandslambda på rmk. har ni nå tips på lämpliga ställen och svetsa in den på ?

mvh Anders
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag satte min på insidan av knäcken i pipan där volymen är som störst. Min teori att oljepartiklar är tyngst å vill gå på ytterkanten(längsta) biten av pipan. Och olja dödar lambdasonder rätt fort så...
Samt ville jag ha den på delen där volymen är som "störst" för minsta gashastighet, så kanske sonden blir mer precis. Men teori å praktik är 2 skilda världar... Har nog kanske ingen betydelse!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I personbilssammanhang (fyrtakt) brukar man anse att det finns risk att lambdasonden dör en för tidig död om motorn drar mer olja än 1 % av bränsleförbrukningen. Men det som verkligen förstör lambdasonder lär vara vissa sotlösande tillsatser som finns i bilmotoroljor, framför allt i billiga mineraloljor, och någon motsvarighet till dem finns inte i en tvåtaktsolja.

En annan sak som kan förstöra lambdasonder är kondensvatten - om kalla vattendroppar på något sätt kan träffa en het lambdasond. Det är en vanlig orsak till att lambdasonder går sönder på motorer som ofta kallstartas och stängs av igen efter någon minut, då lambdasonden har hunnit bli varm men grenröret fortfarande är så kallt att vattenångan från avgaserna har kondenserat i det och kan droppa ner på lambdasonden.
Teoretiskt sett borde man kunna slippa detta om man monterar lambdasonden vertikalt på översidan av ett horisontellt rör.