bredbandslambda förslag?

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Då min bredbandslambda gett upp så undrar jag vilken ni rekomenderar till 2t ? finns det att köpa i sverige för vettig peng ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Köp en AEM de är bäst i både tvåtakt som fyrtakt. De har Bosch lambdasond. Köp från ebay de är billigare än Sverige.
Jag va dum och köpte en Innovate men den va dryg för man måste nollställa/kallibrera sonden utanför pipan stup i kvarten. AEM har auto kalibrering den behöver man aldrig bry sig i ev kan måste den kalibreras en gång vid första montage om ens det?
Och inoviten gick sönder efter max 3 timmar på skotern och de va mätaren som la av inte sonden!
Sonden håller bäst om du monterar den så långt fram i fetaste delen på pipan och i taket. Sätt den nära megafonens skarv över till fetaste bellyn. Där är de minst tvåtaktsklägg för de är ju det som knäcker sonderna.

Är de sonden eller mätaren som lagt av? Om de är sonden kan jag köpa mätaren :)
 
Last edited:

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Okay perfekt tack för info. Haha nej det är faktiskt mätaren som har lagt av. Riktigt frustrerande då det är delar ur ett motorpaket jag köpte. Körde med enbart EGT förra säsongen och tycker att mappningen va besvärligare så väljer att gå tillbaka till bredbandslambda nu då ny motor är inköpt och monterad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De skulle jag inte tordas köpa den kan vibrera sönder på 10 min du bör köpa en mätare med bra feedback på under många år på skotrar och då leder AEM.Jag kommer inte köpa annat än AEM för de tycks hålla flera år på snöskotrar i usa. Alla värstingtrimfarbröder på usa forum nämner Aem och Innovate men de lite övervägande Aem som rek. Jag har kört både egt och lambda och jag föredrar lambda också för den är snabbare helt enkelt och man kan mappa/bestycka in låglast bet mer noga. Nackdelen om man som jag kör en trippel och vill se alla cylindrar samtidigt är att de blir dyrt med tre bredbandslambdor. Hels ska man ha bådeock.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kör med innovate mtx-l plus, inte det minsta problem.
Behövs verkligen inte kalibrerar stup i kvarten... kalibrerade när jag köpte den. Kört ca 150mil med den och sonden funkar fortfarande.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Här har du en på ebay för ca 1800kr ink frakt. Lägg till 30% moms på det så har du priset strax över 2000kr. De brukar ta två veckor att få liknade delar från ebay usa.
Jajjemen handlar den och återkommer med input hur den funkar :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kör med innovate mtx-l plus, inte det minsta problem.
Behövs verkligen inte kalibrerar stup i kvarten... kalibrerade när jag köpte den. Kört ca 150mil med den och sonden funkar fortfarande.
Behöver man bara kalibrera den en gång även om man drar ur alla kontakter mellan sond och mätare? Jag är o river överallt på motorn och då drar jag lös denna kontakt då o då. Jag fattade instruktionen som att man måste kalibrera med sond utanför pipa om man drar lös kontakten mellan sond och mätare.
Vet någon om Innovate lambdasondens kablage kontakt passar en AEM mätare är de standardkoppling eller?
Har någ en bredbandslambdamätare till salu så pma mig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har dargit ur kontakten till sonden flera gången för man vill inte skruva lös sonden varje gång man ska lös med turbogrejorna. Det är original bosch kontakt på sonden iallafall till innovate.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Är det någon som ligger på en högflödestratt till f/m serien så får ni gärna pm:a mig :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har dargit ur kontakten till sonden flera gången för man vill inte skruva lös sonden varje gång man ska lös med turbogrejorna. Det är original bosch kontakt på sonden iallafall till innovate.
Vad jag förstod av beskrivningen så måste man kalibrera den om kontakten rycktes lös och man skulle killibrera efter en viss tid typ vist ant timmar också. Om jag mins rätt visar mätaren snålare om den tappar kallibreringen och de får man ju hoppas!
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Vad jag förstod av beskrivningen så måste man kalibrera den om kontakten rycktes lös och man skulle killibrera efter en viss tid typ vist ant timmar också. Om jag mins rätt visar mätaren snålare om den tappar kallibreringen och de får man ju hoppas!
Ser man även om den tappar kalibreringen eller blir värdena bara käpprätt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ser man även om den tappar kalibreringen eller blir värdena bara käpprätt?
Värdena blir käpprätt.....Men om jag nu mins rätt i vad som händer när den blir off kalli så visar den för snålt som isåfall är bra då pangar man inte motorn ivf. Men OBS jag kan minnas fel jag mins inte om de stod i häftet som följde med eller om de va från någ forum de påståendet kom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Behövde kalibrera min en gång i vintras kom jag på nu, efter att kontakten upp från statorn blev bränd så det blev glappkontakt och då spökade all el i skotern så då fick lambdan fnatt. Men då visade den väldigt höga värden så man såg direkt att det var orimligt. Men efter det har den funkat prefekt igen, även om sonden egentligen lever på övertid nu.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Värdena blir käpprätt.....Men om jag nu mins rätt i vad som händer när den blir off kalli så visar den för snålt som isåfall är bra då pangar man inte motorn ivf. Men OBS jag kan minnas fel jag mins inte om de stod i häftet som följde med eller om de va från någ forum de påståendet kom.
Okay tack ska koppla in den i helgen så får grannarna lyssna lite på dubbelrör när man varmkör :))
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hittade faktiskt en AEM i sverige för hyffsat pris av en kille så nöp den omgående :)
Ok vilken tur. Om den är rel ny så behöver den inte kalibreras utanför pipan och ev inte alls. Hoppas du får instruktionsbok med där står allt.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Ok vilken tur. Om den är rel ny så behöver den inte kalibreras utanför pipan och ev inte alls. Hoppas du får instruktionsbok med där står allt.
Jajjemensan fick med allt och det var avsevärt bättre kablage på detta paket än det gamla jag hade. Angående afr värde.. Wot 12,5? Vill man köra med fetare mellanregister?