bra skoter för 10 000

smidpelle

Välkänd medlem
27 nov 2008
114
0
6
Piteå
tja som rubriken lyder, ska köpa en billigt skoter,

enda kraven jag har är att den ska gå bra i djupsnö:rock:
skriv skriv skriv :ciao:
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
En släkting till mig hade en lynx 5900, kört den en heel del i mina yngre dar..
Den går helt okej i djupsnö/lössnö. Det ända problem den har är kanske att den väger en del och inte styr så bra som man kanske vill mellan träden.
Annars fungerar den fint, håller ganska bra också har jag fått uppfattningen av.

Lycka till!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Okej, om du är säker på att dom ända kraven är att den ska gå i djupsnö så, Ockelbo Trioman, går knappt att fastna.
Men om du mot förmodan skulle göra de så sitter den som berget, då är det nästan bara att vänta till våren... :)

Annars... köp en billig SRV eller vad som helst med hyffsad motor för 6 - 7000, å sen höjer du boogien och lägger resten av pengarna på en högkammsmatta...?
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Ska du ha den som arbetsmaskin, dra saker med villsäga..

En Ockelbo är svåår att köra fast med, men som du sa, sitter den så sitter den.

Och en SRV passar inte så ruggigt bra om han ska ha den att dra med.
Är enda önskan lugn och fin lössnö körning det ända kravet finns det ganska många skotrar som passar bra..

Men en Lynx 5900 är en fin skoter, går att hitta för en billig peng. Tänk bara på att snårig björk skog inte är ett bra alternativ.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Yamaha ET 340 P
Lång, lätt, lagom lite motor för att inte gasa fast sig hela tiden...
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Men en lynx 5900 så är de inte bara gasa å plöja för då är man i ett träd...
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Yamaha ET 340 P
quote]


De är absolut en prisvärd skoter det också!!
Man kör inte fast så himla lätt, den väger förhållande vis lite och är lång.
Det är nog bättre än en Lynx 5900 faktiskt...

( Gillar också Yamaha braa mycket mer! )
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
lynx 3900 års -90 eller en ockelbo 4500, skitlätta och går förbaskat bra för att va modell äldre. dock så kostar 3900 lite mer än 10 000 kom ja på. men ockelbo 4500 är stark rekommendation, kör du fast (vilket du inte gör egentligen med en sån) så äre bara att lyfta på den för den väger nada.
 

smidpelle

Välkänd medlem
27 nov 2008
114
0
6
Piteå
okej okej, tack för alla förslag! :). sitter och tittar på blocket så hittade jag en lynx gls 3600 L.C årsmodell 90. den ser jäkligt fin ut på bilden men är det nå ha? han har förläng den och bytt matta. är det non som har erfarenhet av denna skoter? =) skriv skriv
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
okej okej, tack för alla förslag! :). sitter och tittar på blocket så hittade jag en lynx gls 3600 L.C årsmodell 90. den ser jäkligt fin ut på bilden men är det nå ha? han har förläng den och bytt matta. är det non som har erfarenhet av denna skoter? =) skriv skriv
Det är en GRYM maskin. Tål vad som helst, (stålchassie), driftsäker Rotax 536 (521cc), ca 74hk, hygglig orginalfjädring, även om bättre dämpare är att föredra då orginalarna börjar ha gjort sitt (efter 18 år).

Det finns enligt mig bara 2 nackdelar. Den är tung att lyfta i (stålchassie) och den har för liten tank. Tar inte mer soppa än andra, men med dagens mått mätt är dom ca 24 liter den rymmer lite för lite.

Det finns en f-a-n-t-a-s-t-i-s-k tråd på detta forum, där framförallt GLS-gurun 2stroke lärt sveriges GLS-ägare allt som är värt att veta om dessa maskiner. Lägg ett par timmar i den tråden så vet du allt om den maskinen.

Förövrigt kan jag säga att maskinen inte upplevs så tung som den faktiskt är vid körning. "Bara" då man fastnar. :bawling:
Jag har stuga 4,5 mil från mina föräldrar, där min GLS "bor". Jag kör den sträckan på ca 45 minuter, och det är GROPIG DÅLIG J-A SKITLED mer än halva vägen. Resten är älv-is. Då kan du själv räkna ut hur maskinen klarar hård körning... Jag har iofs Engans i boggien och öhlinare fram, men ändå... Håller samma tempo som mina polare med nya Dragon's och REV:ar! :eek:

Rekommenderas starkt. Men fastna inte. Om du ska smyga i ospårad terräng är det fel maskin. Då kan du istället se mitt tidigare tips i denna tråd.

Den ultimata GLS-tråden, GLS, the one and only:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=11871&highlight=gls
 

smidpelle

Välkänd medlem
27 nov 2008
114
0
6
Piteå
Det är en GRYM maskin. Tål vad som helst, (stålchassie), driftsäker Rotax 536 (521cc), ca 74hk, hygglig orginalfjädring, även om bättre dämpare är att föredra då orginalarna börjar ha gjort sitt (efter 18 år).

Det finns enligt mig bara 2 nackdelar. Den är tung att lyfta i (stålchassie) och den har för liten tank. Tar inte mer soppa än andra, men med dagens mått mätt är dom ca 24 liter den rymmer lite för lite.

Det finns en f-a-n-t-a-s-t-i-s-k tråd på detta forum, där framförallt GLS-gurun 2stroke lärt sveriges GLS-ägare allt som är värt att veta om dessa maskiner. Lägg ett par timmar i den tråden så vet du allt om den maskinen.

Förövrigt kan jag säga att maskinen inte upplevs så tung som den faktiskt är vid körning. "Bara" då man fastnar. :bawling:
Jag har stuga 4,5 mil från mina föräldrar, där min GLS "bor". Jag kör den sträckan på ca 45 minuter, och det är GROPIG DÅLIG J-A SKITLED mer än halva vägen. Resten är älv-is. Då kan du själv räkna ut hur maskinen klarar hård körning... Jag har iofs Engans i boggien och öhlinare fram, men ändå... Håller samma tempo som mina polare med nya Dragon's och REV:ar! :eek:

Rekommenderas starkt. Men fastna inte. Om du ska smyga i ospårad terräng är det fel maskin. Då kan du istället se mitt tidigare tips i denna tråd.

Den ultimata GLS-tråden, GLS, the one and only:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=11871&highlight=gls
härligt! har har vi kungen av gls 3600 :rock: tack tack, nu ska jag plugga i GLS :D