Bra lekskoter

Kallle

Medlem
12 feb 2008
20
0
1
Hej!
Ska köpa en skoter för ca 10-20 tusen. Vill ha en rolig enmans skoter som ska vara ganska lätt, rapp och ganska tålig, komforten bryr jag mig inte om. Kort sagt en lekskoter. Hygglig bränsleförbrukning är ju också ett plus.

Dom som jag har funderat på att köpa är: Exciter 2, phazer 2, Indy 500, Polaris xcr 440 och AC ext 550. Någon som vet vilken av dom här som är bäst, eller kanske någon annan rolig lekskoter?

Tacksam för svar
 

kAlle454

Aktiv medlem
9 apr 2007
70
0
6
haparanda
Har själv haft en 494 den var både stryktålig och rapp priset ligger väll på så där 22-27 tusen. rekommenderar den.// kalle
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
exciter och indy 500 är fina skotrar i den pris klassen. exciter har riktigt bra klipp i motorn och är rolig och lättkörd.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
indy 500, en klassiker som håller för mkt och har en gammal rapp motor som nästan är odödlig, har man otur så skär den med ytterst sällan, a-c ext 550 är slö som attan, tryck på gasen å det händer inte mycket..

indyn är lätt att modda om man vill det
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Exciter är en ganska rolig och lättkörd skoter som går rätt bra. Den känns lätt då man kör den. Lätt att leka.
Jag har höjt min i boggien och det sitter 28mm fullblocksmatta och den går faktiskt riktigt bra i djupsnö då!
Dom andra modellerna vet jag inte mycket om, men Excitern vet jag accar ifrån ext 550.
 

minglen

Medlem
3 mar 2008
6
0
1
Ribnäs
Rekommenderar starkt exciter, den är rapp och otroligt lätt, kanske inte sådär jätte stryktålig, men en skitrolig lekskoter.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Jag skulle varmt rekommendera dig att köpa en Formula SLS/500 (rotax 494 = väldigt driftsäkra motorer), väldigt bra fjädring för priset och årgången om man ska hoppa och leka lite.
 
R

Robin

Hade nog satsat slantarna på en välvårdad indy 500. Du får garanterat dessutom pengar över till ett par fina plastskidor då plåt är bedrövligt dåligt, samt en tex 32mm matta.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Lägg på nån tusing så får du en 99as polaris 700 sp. Mycket å åka med å hyffsade dämpare, jag har aldrig haft problem med min
 

Kallle

Medlem
12 feb 2008
20
0
1
Blir nog en indy 500 då, men jag har hört att dom har ganska svagt chassi, stämmer det?
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Blir nog en indy 500 då, men jag har hört att dom har ganska svagt chassi, stämmer det?
maskiner som har ett gäng år på nacken kan vara mer eller mindre mjuka i chassiet men allt hänger nog på maskinens tidigare liv om man säger så.
så milen är nog inget man ska stirra sig blind på utan testa maskinen och känn efter hur den känns för det brukar kännas om den har haft ett "hårt" liv.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En EXT 550 special kan nog vara rejält kul. Har en Prowler 440 med samma chassi som specialen och en EXT 550 MC med samma motor. En kombination av de båda bör vara riktigt skoj!
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
maskiner som har ett gäng år på nacken kan vara mer eller mindre mjuka i chassiet men allt hänger nog på maskinens tidigare liv om man säger så.
så milen är nog inget man ska stirra sig blind på utan testa maskinen och känn efter hur den känns för det brukar kännas om den har haft ett "hårt" liv.
Håller med, vissa kollar bara på mil antalet, det är de övriga skicket man ska kolla på mest enligt min erfarenhet.
 

Kallle

Medlem
12 feb 2008
20
0
1
Mm, men man vill ju gärna ha en skoter som är byggd för att tåla ganska mycket, är excitern bättre i den aspekten? Ingen som har någon erafrenhet av xcr 440 förresten?