Bra glidyta till en lastramp?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tjenare! Håller på att bygga en lastramp för skotern till pickupen.
Rampen kommer att ha en träskiva som yta , vilket inte är så bra eftersom stålen skär ner rätt bra. Är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda för material så att stålen glider lätt och fint. Behöver egentligen bara vara ett par 20cm remsor just där stålen går. Får gärna vara lätt att få tag i och inte så svainit dyrt.
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Jag har köpt plast från Momentum som glidyta för skidorna. Finns att köpa i ark som de gladeligen kapar till remsor åt dig. Och rätt vad det är så har de lite spill liggande till rätt kurs.
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Satt själv och fundera över en liknande lösning på min pickup, jag tänker ta ett par gammla slides och skruva på undersidan. annas så kanske ett gäng med små hjul kanske funkar... bara lite tankar... Lycka till...
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag hade nog kört med formplyfa som man bara bultar fast med en bult i varje hörn.
När plyfan sen börjar bli sliten, sågar man bara upp en ny som man bultar fast.
Borde vara ganska funktionabelt för inte så stor slant.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Om det mer eller mindre bara är din skoter som du ska ta upp på flaket så skulle jag bygga upp spår av ett par trälister så att skidan inte rider på styrstålen utan på sidan om. Med lite mätning så går det bra. Hade så i ett skotergarage funkade fin fint.
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Har du nån industri i närheten?
Isåfall kan du ju kolla med dom om dom har några kasserade transportband du kan få ta över, fick själv fån ett sågverk här i krokarna. 4-5 mm tjock gummimatta som tål massor!

Mvh, Peder
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
playwood eller liknande som täcker hela rampen sen två remsor av nån slags hårdare plast skulle nice bli skitbra.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tackar för alla tips. Blir nog att kolla på momentum om de har plast och lägga på träskivan. blir nog ett par olika bredder mellan stålen så det går inte med någon sågning.