Bra filmkamera för vintern

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Tja
Funderar på att köpa sig en ordentlig filmkamera till vintern så man kan börja göra lite seriösare filmer, någon som har tips på någon bra kamera som klara att filma i kyla också?
Budget upp till 3500 ungefär..

Mvh Martin
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag går i samma tankar, det blir tråkigt med bara gopro klipp. Hur mycket behöver man hosta upp för en vettig kamera? Och tips på en bra kamera givetvis :)


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kom ihåg en sak, det är optiken till kameran som gör mycket av bildkvalitén när det gäller systemkameror.

18-55mm kitobjektivet är väl inget att hurra för (DET DUGER), men köper du t.e.x en 600D med en superzoom 18-200mm så har du en bra kamera med bra brännvidd på objektivet.

Men då kommer du få lägga ut lite mer än 3500:-

När det gäller vanliga filmkameror, så kan du ju få en hyffsat vettig kamera för det priset, problemet är väl att det brukar vara lite halvdålig kvalité på längre brännvidder och bildstabiliseringen fungerar si och så på budgetmodellerna.

Men du kan bara höra av dig till mig i PM om du vill ha mer hjälp, har 10 års erfarenhet inom foto och video och jag hjälper gärna till!

*edit*

Krilleprupp - Du kan inte ens jämföra en GoPro mot en riktig kamera där du kan styra slutartid, bländare, fokus, ISO och brännvidd själv. Blir helt andra resultat.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Finns det videokameror som man kan byta objektiv på för humana priser?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det är oftast bara dom dyrare du kan göra det på! Men däremot finns det ju kameror som har brännvidd vidvinkel till telezoom (typ 18-400) inbyggt.

Finns det videokameror som man kan byta objektiv på för humana priser?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk