BR9EYA istället för BPR9ES 2015 Polaris Assault 800?

Aktiv625teddy

Aktiv medlem
17 jan 2009
94
0
6
30
Hammerdal
Kan man stöta på några problem med att köra med dessa stift istället för de som rekomenderas original? Enda som skiljer är elektrodavståndet.. 0,71 på BPR9ES Och 0,8 På BR9EYA! Måste man justera detta? Eller är det bara sopa i och köra?:bigsmile:

Vill byta för att slippa byta stift så ofta... då jag redan blåst ett par BPR9ES.. :whistle:
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Avståndet är ju specifikt för tändstiftet inte skoter så det är bara att köra. Men släcker den stift har du andra problem. Hur långt har den gått och när släcker den?
 
Reactions: Edvards

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Du har garanti på maskinen, se till att ÅF fixar problemet, andra stift kommer inte att lösa några problem!
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Du har utskjutande isolatorfot på BPR9es.
Dom som har BR9es kan köra på BR9eya (som har ett v-format snitt i elektroden)


Sedan ska elektrodavståndet vara standard på dessa stift (0,7mm)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om man har en motor som släcker stift så kan man knacka ihop gnistgapet till 0,5mm De är mer regel än undantag på turbohojar och värre turbobilar. Även känsliga högtrimmade skotermotorer får längre livslängd på stiften om man gör så.

Nackdelen ska vara mindre gnista så effekten ska sjunka men de är inget man märker av i baken ivf.

Eya stift ihopknackade till 0,5mm tål mycket surning så knacka på bara.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kan man stöta på några problem med att köra med dessa stift istället för de som rekomenderas original? Enda som skiljer är elektrodavståndet.. 0,71 på BPR9ES Och 0,8 På BR9EYA! Måste man justera detta? Eller är det bara sopa i och köra?:bigsmile:

Vill byta för att slippa byta stift så ofta... då jag redan blåst ett par BPR9ES.. :whistle:
försök och få spridarna bytta. min 14 800 tog stift när jag köpte den, var in och sa att den tar stift (överdrev lite bara för att det skulle låta än värre), första servicen så kollade dom lite, vet inte om dom rent tog lös spridarna eller vad dom nu gjorde, men dom beställde hem nya spridare iaf fast dom inte hittat nå fel. med nya spridare har det inte gått ett stift.

även champion rn57ycc går bra att köra på, frågade åf då jag hade problem, och dom skulle motsvara org, och dom vet jag tål att suras efter att kört med dom i förgasar motorer som choken hängt sig på kall=gått satans fett utan att slå igen stift fast den stod på tomgång hur länge som helst på bara 5-600 rpm/min
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
0,5 mm elektrodavstånd var standard på tvåtaktare med magnettändning innan CDI fanns, gammaldags tändsystem gav så låg spänning vid start att det kunde vara svårt att få igång motorn med större elektrodavstånd.

CDI ger visserligen högre spänning och tål mer "belastning" genom sotiga och blöta tändstift, men istället har gnistan mycket kortare brinntid, och det är därför man behöver ett stort elektrodavstånd för att vara säker på att den ska lyckas tända. Om man har för litet elektrodavstånd märks det framför allt då motorn går med lågt kompressionstryck, alltså t ex vid högt varvtal och litet gaspådrag, möjligen även vid tomgång.

Om en motor "släcker" stiften lättare än vad andra likadana motorer brukar göra, så är min erfarenhet att det oftast beror på något fel i tändsystemet som gör att tändspänningen blir för låg eller inre motståndet för högt.
Ett stift som är blött och igensotat och inte fungerar alls i en viss skoter, kan sköta sig utmärkt i en annan med kraftigare tändsystem.

Tänk på att om ett tändstift är "släckt" så betyder det inte att stiftet är förstört och måste bytas mot ett nytt, om det är i bra skick för övrigt (inte mekaniskt skadat, rundbrända elektroder etc) så kan man bränna ren det med varmluftpistol eller blåslampa. För att kolla resultatet ohmmäter man mellan gängan och tändkabelanslutningen, ett rejält släckt stift brukar ha under 100 kohm, om man lyckas bränna rent så man kommer upp över 1 Mohm så bör det gå bra att få igång motorn med det stiftet och sedan låta motorn göra resten av renbränningen.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
0,5 mm elektrodavstånd var standard på tvåtaktare med magnettändning innan CDI fanns, gammaldags tändsystem gav så låg spänning vid start att det kunde vara svårt att få igång motorn med större elektrodavstånd.

CDI ger visserligen högre spänning och tål mer "belastning" genom sotiga och blöta tändstift, men istället har gnistan mycket kortare brinntid, och det är därför man behöver ett stort elektrodavstånd för att vara säker på att den ska lyckas tända. Om man har för litet elektrodavstånd märks det framför allt då motorn går med lågt kompressionstryck, alltså t ex vid högt varvtal och litet gaspådrag, möjligen även vid tomgång.

Om en motor "släcker" stiften lättare än vad andra likadana motorer brukar göra, så är min erfarenhet att det oftast beror på något fel i tändsystemet som gör att tändspänningen blir för låg eller inre motståndet för högt.
Ett stift som är blött och igensotat och inte fungerar alls i en viss skoter, kan sköta sig utmärkt i en annan med kraftigare tändsystem.

Tänk på att om ett tändstift är "släckt" så betyder det inte att stiftet är förstört och måste bytas mot ett nytt, om det är i bra skick för övrigt (inte mekaniskt skadat, rundbrända elektroder etc) så kan man bränna ren det med varmluftpistol eller blåslampa. För att kolla resultatet ohmmäter man mellan gängan och tändkabelanslutningen, ett rejält släckt stift brukar ha under 100 kohm, om man lyckas bränna rent så man kommer upp över 1 Mohm så bör det gå bra att få igång motorn med det stiftet och sedan låta motorn göra resten av renbränningen.

fungerar perfekt att lägga stiften i elden ett tag. när jag var liten och körde med en ockelbo med SA 290 så var det mer regel än undantag att släcka stift, och var ju dom stora, A-7/-8 som var svindyra och fanns ju inte heller överallt, så vi la gammelstiften i vedpannan några timmar, sen var dom som nya igen. men även gasolbrännare och värma så det börjar glöda fungerar också
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är dock bara isolatorspetsen som behöver värmas. Det är onödigt att glödga hela metalldelen med gängan, då förstör man ju ytbehandlingen (elförzinkning eller vad det nu är).