Br8 eller Br9

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Ni som kör indy500 vilka stift använder ni?

Det rekommenderas att använda BR8ES men den kanske går bättre på BR9ES.

Någon som har testat?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag har faktiskt funderat på att göra tvärt om, alltså byta från värmetal 9 till 8.
Jag har en wildcat EFI -92 som gärna släcker stiften just när man startat den, det blir alltså någon sorts beläggning på porslinet runt mittenstiftet som leder gnistan bakåt in i tändstiftet.
Med ett lägre värmetal borde väl stiftet bli hetare och bränna bort beläggningarna, det är väl så det ska fungera?

Men vad har värmetalet för inverkan i övrigt på motorn?
Inte kan det väl ha någon inverkan på effekten, och det känns ju inte som att hela motorn ska gå varmare eller kallare p.g.a. stiftet heller men vad vet man...

Någon som vet kan väl försöka förklara det här med tändstift.
Det är kanske för att stiften inte hunnit bli tillräckligt varma som det blir en sån där beläggning på dom och då beror det ju om det hjälper att byta till 8:eek:r, dom lär väl också vara kalla i början...
När motorn fått upp värmen fungerar 9:eek:rna bra så då är det kanske inte så bra att ha 8:eek:r?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kör du hårt ska du använda 9:eek:r mjukt 8:eek:r.
Men din motor lär nog vara gjord för 9:eek:r-
det finns risk för kolvhaverier med för mjuka stift. Nästan alla racerskotrar har 9:eek:r som rekomenderade stift,det finns till
och med dom som ska ha 10:eek:r.Men då gäller fullgas körning mest hela tiden annars kommer dom slå igen.:)
mvh: Bosse..........
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Så tändstiften påverkar alltså hela motorns drifttemperatur?
Jag fattar inte hur dom kan göra det men skriver du det så...
Du har ingen förklaring till det?
Att stift med högre tal lättare slår igen kan man ju dock förstå eftersom att själva stiftet då inte blir så hett att avlagringarna bränns bort.

Men skulle ett byte till 8:eek:r hjälpa mot att stiften slår igen när man just startat motorn?
Betyder det att driftsäkerheten försämmras är det ju hur som hellst inte värt det, men det vore kul att veta...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tändstiftets värmetal påverkar bara dess egen temperatur, alltså inte resten av motorn.

Undvik förresten att tala om "mjuka" och "hårda" stift, den sortens terminologi hör hemma på 1930-talet!
I dag talar man om "kalla" och "varma" stift.
Ett kallt stift har kort isolatorfot som leder bort värmen bra, och vice versa.
När det gäller NGK så är stiften kallare ju högre värmetalet (siffran i beteckningen) är. Men se upp, alla tändstiftstillverkare har inte samma värmetalsskala. Bosch, t ex har lägre siffra ju kallare stiftet är.

Om man använder varmare stift så sotar de inte igen lika lätt direkt efter kallstart, det går fortare för dem att bli så varma att sotet bränns bort.
Om man kör hårt med för varma stift så riskerar man glödtändningar eftersom isolatorfoten är så het att bränsleblandningen tänds så fort den kommer fram till tändstiftet. Resultatet kan bli allt från effektminskning till spikningar (med skadade kolvar/kolvringar som följd), och baktändningar genom vevhus/förgasare. Sådana baktändningar kan förstöra reedventiler och vevaxeltätningar i värsta fall.
S k självrensande tändstift (NGK kallar dem ...EYA har jag för mig) tycks funka bra för somliga som har haft problem med igensotning.
Vad du än gör när du håller på och provar tändstiftstyper, se till att gänglängd och elektrodform är rätt på de stift du provar med. Tändstift med utskjutande gnistgap som är vanliga på bilmotorer ska inte användas i tvåtaktare. Det finns risk att kolven slår i sidoelektroden.

Tänk också på att värmeavledningen mellan tändstift och topplock spelar stor roll för hur varmt tändstiftet går. Det mesta av värmeavledningen sker via packningen och en mindre del genom gängan och som strålningsvärme. Om packningen börjar vara mosad för att stiftet har skruvats ur många gånger och dragits åt av en flock gorillor varje gång, så går stiftet antagligen varmare än vad ett likadant stift med fräsch packning gör.
Dra inte tändstiften för hårt utan använd momentnyckel om du är osäker.
Rätt moment brukar stå på kartongen.
Ett annat sätt är att dra för hand tills packningen ligger an och sedan xx grader med nyckel, det gradtalet brukar också stå på tändstiftskartongen eller i tändstiftstillverkarens katalog. Det är olika för olika märken på stift eftersom packningarna kan vara olika konstruerade. Det gäller också olika gradtal för nya och begagnade stift.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Om vi går tillbaka till Indy 500 så fick jag gå ner från 9or till 8or för den slog igen när man startade den kall. Jag kör trimmmat har avgastemp och har inte märkt någon skillnad i temp.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
torbjorn, du borde ju få betalt av skoterleden.net för alla tips och information du skriver på deras sida! :D

Jag tyckte att stiften inte kunde ha någon inverkan på tempen men dom kan alltså orsaka en hel del förödelse ändå...
Det får nog bli ett par EYA-stift för mig då, jag trodde att dom var svindyra men jag kollade nyss i en katalog och det skiljer ju bara några kronor!