Brööölande ZRT-600

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-03 kl 02:38 PM (CET) av 2stroke (moderator)]ZRT-600 ( 1997 )
Får ingen ordning på utväxlingen. Jag böt fjäder i primär variatorn gul-grön orginal med tillslag på 4500rpm ca. Har nu rivit isär sekundären och undrar hur jag ska ställa den? det är 5 hål för fjädern och nu satt den utifrån sett på den längst bort medsols. hur mycket ska man dra den om man jämför med klockan kvartsvarv halv? suck sånt här vill man inte hålla på med när det snöar.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Bara brööölar hjälp.

Har du vikter med startgropar? har du inte det så sätt i en orange fjäder!!!
Du bör få upp inslagsvarvet till 5000rpm.
Gå även upp lite på pilotmunstycket till 40 el 45, tror att det sitter 35 orginal.
Jag var och bromsade min och min bestyckning var bra men jag har vm 38mm förgasare och det sitter vm 36mm orginal, mitt huvudmunstycke är 320 och piloten är 45 trottlarna är märkta 2,0 och det var bra bestyckat.
På min förra variator så hadde jag ca 4100rpm med gulgrön fjäder och vikter utan startgropar och det bara bröla hela tiden, sen blev det en orange fjäder och då vart det bra, inslag på 5000rpm och allt bröl borta man kan starta i uppförsbacke utan problem...
Nu har jag en ny variator med röd fjäder och vikter med startgropar, inslaget ligger på 4500 rpm och det är för lite behöver upp till 4800 - 5000 rpm känner jag, så ge inte upp det finns tröst...
 

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
RE: Bara brööölar hjälp.

Nu brööölar den inte mer. det va olja på remmen och skivorna så den växlade för tidigt. bytte även stift för en av stiften dog lite då och då. Jag har ngk br9eya det verkar vara rena skräpet titt som tätt går den på 2 cyl. fins det nå värre stift som inte surar lika lätt? ps lär bara tillägga att zrt är ett monster när den är rätt insälld.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Bara brööölar hjälp.

Sikko! Försök och få tillslaget till 5000 rpm så ska du se vilket monster det är på riktigt!
Sen är det bara fästet som saknas...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Bara brööölar hjälp.

[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Dec-03 kl 01:15 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 15-Dec-03 kl 01:32 PM (CET)]Tillslaget med originalbestyckning i primären ska vara 5100 rpm,ZRT600-97.Fjädern du har i är den hårdaste som finns i det vanliga sortimentet så det beror nog inte på den.
Förra ägaren har nog micklat med drivlinan nånstans eller så går det tungt.
Stiften brukar funka bra min erfarenhet, kompisen hade en ZRT600-97 med lika stift funkade kanon.
Prova ett annat märke?
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Bara brööölar hjälp.

Det är ju samma motor i ZRT -97 och powder extreme -97, och jag har bara 4100 rpm med gulgrön fjäder i min powder extreme.
Så jag satte i en orange fjäder och fick upp tillslaget till 5000 rpm.
Min varvräknare är kalibrerad hos M.Performance så den visar inte fel.
Och jag har kört två säsonger (200mil) på mina BR9EYA funkar hur bra som hällst ska åka denna säsong också och se om dom håller.
 

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
RE: Bara brööölar hjälp.

[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 02:06 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Funkar fint nu bytte stift och drivrem samt rengjorde skivorna.
Det var nog olja på skivorna !!
Fungerar utmärkt nu.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lågfartsmunstycke....

Hmmmmm.......

Gå definitivt EJ upp i storlek på Lågfartsmunstyckena till ZRT-600 !!!!

( Snarare tvärtom !!!! Beroende på höjd och Teperatur. )

- - - - - - - - - -
Bacon:
Tack vare "MAC" på Powder Extreme 600,
så kan man INTE jämföra förgasarbestyckningarna med vanliga ZRT-600 !!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Lågfartsmunstycke....

[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 00:46 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 00:43 AM (CET)]Hej 2stroke! jag undrar lite om detta av ren nyfikenhet.
Vad är skillnaden mellan ZRT och Powderns system?
På vilket vis påverkar alltitudcompensatorn bestyckningen mer än höjdkänsligheten?
Har suttit och kollat lite på sprängskiserna över förgasarna mellan modellerna och hittat vissa skillnader, men jag förstår inte riktigt vad skillnaden mellan grundbestyckningarna har för inverkan på dom olika modellerna.
Mina förgasare kommer från en Thundercat och dom är identiska med ZRT:ns men är 38:eek:r istället för 36:eek:r, med andra ord så har inte jag "MAC" kvar på min.
Så nu blir jag lite nervös "Obs bara lite".
Jag har bromsat min hos M.Perfomance, och BFSC ligger helt ok (0,63 vid 8650rpm 111,7hp)lite över för marginalens skull.
Min bestycknin ser ut så här piloten 45 och huvud 320 på 38:eek:rna det är det jag åker med nu, och orginal var piloten 35 och huvud 310 på 36:eek:rna.
Åkte även ett tag innan jag bytte förgasare med 45 på piloten och 310 på huvudet med 36:eek:rna, då blev min skoter bättre än med 35 på piloten mycket bättre gassvar och lungnare på tommgången, framförallt så fick jag en tommgång som inte låg på 3000 rpm i två minuter innan den rammlade ner till normal tommgång.
Har dess utom inte märkt någon skillnad på med eller utan MAC, började inte gå riktigt bra förens jag bestyckade om variatorn, då vart det riktigt kul.
Det vart ett långt inlägg detta men jag är nyfiken på detta, vill veta så mycket som möjligt så man inte gör dummheter som får stora kostnader sen.




 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
går på 2 burkar / misständer...

: Sikko

Det du beskriver är ett vanligt fel på många Arctic Cat tripplar och även 2 cyl...

gå till :
http://www.skoterleden.net/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=2248&forum=DCForumID1

Gå igenom ditt kablage uppi styret så löser det sig nog.

BRA Tändstift: ND Denso W27ES-U el. W27ESR-U