Bränsleslangar Aktiv Karibo

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Håller på med bränslesystemet i Karibon och undrar hur bränsleslangen skall dras från tanken till pumpen.
För visst ska det sitta ett bränslefilter någonstans mellan också?

Funderar även på returen, och den kalibrerade sk. "dysan"
som sitter inuti returslangen...hur nära förgasarn ska denna lilla "dysa" sitta igentligen?

Mvh/ Fredrik
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tjena.

På min -89a så sitter "dysan" i returen i Tskarven, ca 1Dm före förgasaren.
Slangen som kommer bakifrån är från pumpen, och den som försvinner neråt är retur.
Bränslefiltret sitter mellan Tskarven och förgasaren.

Min går finfint med slangarna på det viset.

Micke.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej, Tack så mycket för svar!
Har du primer inkopplad?
Jag hade draget som dig, men jag hade inte nåt T-kors, alltså inte returen inkopplad. Den finns kvar, men det är en väldigt kort slang. Men "dysan" finns kvar inuti den korta slang-biten. Jag har kört med primer och det var precis så den kunde kopplas in på den korta slang stumpen från tank till pump. Och nåt filter har jag aldrig kört med. Min Karibo har aldrig gått riktigt bra, tror att den fått för mycket bränsle+att den kanske dragit luft via returslangen, då denna inte varit pluggad, bara stått öppen. Vet inte om den haft nån påverkan.
Jag studerade instruktionsbokens svart/vita lite suddiga bilder och enligt dem så ska slangen+filter gå ut på vänstersidan under instrument panelen, verkar vara en väldigt lång omväg.

Mvh/ Fredrik
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej igen.

Ja,slangen gör en lång krok, dock inget filter där, utan nåt som ser ut som en backventil. (???)

Jag har ingen primer. Det behövs inte.
Den startar på första rycket med full choke, sen snabbt till halv choke, i en minut kanske.

När den har stått över sommaren, så blåser jag i ventilationsslangen till tanken, så det blir övertryck.
Sen full choke och dra, med fingret på ventilationsslangen, för att hålla kvar övertrycket.
Brukar ta fyra fem drag då.

Micke.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej..jaa det var bra tips, tack åter igen!
Jag ska prova ta bort primern helt. Och bara använda choke, får se om den startar lika lätt.
Enligt boken så är det ett bränslefilter "som ska kontrolleras ofta" står det.
Men kan ju vara så att det filtret ska ha inbyggd backventil, inte lätt å veta.
Jag ska prova dra slangen som du verkar ha det..
Du har alltså bara en kort stump mellan tank och pump? inte draget som en krok, enligt originalet?
En sista fråga..hur lång har du din slang mellan förgasarnippeln och T-korset?
Sitter "dysan" just vid T-korset?
Enligt många så fungerar det inte alls med retursystemet på Karibon...
Många som pluggat igen och kör utan..men jag vill prova å se om det fungerar som det var tänkt från början med "Aktiv Returno" som var den stora nyheten för Karibo-88 enligt 88-års broschyr. Systemet ska ge extra kylning åt bränslet, det låter ju lite skepptiskt. :eek:hwell:


Någon annan Karibo-ägare som vill dela med sig...

Mvh/ Fredrik
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej.
Nej, slangen till pumpen är ganska lång.
Slangarna går ut i motorrummet bakom instrumentbrädan.
Jag tror min är orörd, så när som universalfitret mellan Tkorset och förgasaren.
Det är ca 5cm slang på ömse sidor av universalfiltret.
Orginal filter(eller vad det nu är) är kvar.

Dysan SKA sitta i tkorset, men jag har aldrig haft isär min där, så jag vet inte.
Min Farbror (och granne) har en likadan Karibo (fast utan back) och den ser identisk ut med min.
Även universalfiltret.
Han har dock en primerpump på slangen före pumpen.
Den går utan mankemang också.


Micke.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hejsan!
jaja, jag ska försöka dra slangarna precsis som du beskriver.
Hade som sagt varit kul å veta lite om det konstiga "original-filtret"
Ska iväg nästa vecka och köpa allt man behöver, sen dra om hela bränslsystemet.

Någon annan där ute som råkar veta nåt..ifall filtret ska ha backventil eller om det är ett helt vanligt sk. engångsfilter??

Tack Micke2 för all info, det var uppskattat!:bigsmile:

Mvh/ Fredrik
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej igen.

Hoppsan.
Jag har skrivit att "dysan sitter i returen".
Vill förtydliga att jag TROR den sitter i returen.
Jag har aldrig tagit isär Tskarven.
Bara noterat vilken slang som är vilken.

Micke
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Tjenare!

Jodå du har helt rätt, den sitter inuti returslangen..
Jag tog lös tanken på Karibon igår, för å rengöra. Hittade även ett troligt fel,
varför den gått lite halvdåligt en längre tid. Sugslangen i tanken var helt full i skräp, en halv granskog. :bigsmile:
Även returslangen finns kvar, men väldigt kort, typ 1dm totalt. Och dysan finns kvar inuti.
Men tycker denna slangen borde ju vara bra mycket längre:confused:
om den ska nå ända till förgasarn/T-korset tänkte jag.
Ska dysan sitta fast med klammer eller så? Eller den kanske bara ska vara instoppad i slangen..

Mvh/ Fredrik