Bränsleslang i tanken

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Vad ska man ha för slang i tanken? Fick rådet att köpa Tygon av dom på Rinab men monterade Tygonslangen i torsdags och idag låg den i botten på tanken den hade svällt och bar hal som en ål testade montera fjädrande klammer men det hjälpte lite men den sitter inte nog trots klammer.

Vad ska man ha i tanken, nu blev det den vanliga kassa blå slangen tillsvidare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du måste tyvärr köpa en dyr bränsleslang som tål bensin även utvändigt. De finns på biltrimformor som ex. Men annars brukar vanliga transparenta plastslangar funka typ den blå du har nu är väl transparent? Dessa transparenta slangarna är ju tillverkad av samma material rakt igenom så de bör funka. För 12 år sedan köpte jag vanlig bensinslang på metervara på Mekonomen och sopade in i Thundercat tanken. Otroligt nog ligger den kvar i tanken än i dag och i nyskick!!?? Jag tror knappast de har exakt samma slangar nu, jag hade bara tur.
Vilka problem har du med den blå slangen?
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Den där Tygon plastslangen var inte billig 165 kr m tror jag det var och dom på Rinab rekommenderade den för att dom så att blå slangen brukade svälla. Har inga problem med den blå slangen än utan jag får väl se vad eller om nåt händer med den.

Det som var skumt med Tygon slangen är att den inte legat i bensinen helt och hållet, tankade 10 l ca 1/2 tank då jag inte ville tanka fullt om skoter alls skulle gå, så överdelen av slangen har inte legat i bensin utan har då möjligen blivit nerstänt av bensinen från tanken och ändå var det den änden som lossnade.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Återkom gärna med hur den blå slangen beter sig för den borde inte svälla så mycket att de blir problem.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag får återkomma då det gått ett tag.

Ser att Biltema har en slang för montering i tanken är det nån som testat den?