Bränslepumpen? summit 670x

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tjena!
Ja vid detta laget är det väl många som skruvar och kollar igenom maskinen sin-

En polare skaffade in en -99:as ski-doo summit 670X för några veckor sedan,tog ur motorn och rengjorde maskinen ordentligt, rengjorde förgasarna och all de där vanliga.

Men till saken hör att förgasarna får ingen soppa.:stupid:
låt oss säga att man blåser i tanken och då kommer de soppa te förgasarna, suveränt. MEN när du startar skotern så suger den ur slangarna och pumpen tycks inte orka hålla behovet.

är de bara å byta pump eller?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Japp. Eller rättare sagt; om det går att få tag på en repsats till bränslepumpen, så behöver man inte byta hela pumpen, då byter man bara innehållet.

MEN! Jag tror inte det finns nån repsats att köpa till den pumpen, det är en högflödespump som bara 670HO-maskinerna hade 98-99.

Så min gissning är att man får byta hela pumpen, och jag vet att det finns en piratpump som distribueras av Duells som har rätt flöde. Den ser för övrigt nästan exakt likadan ut som orginalpumpen. Tror den kostar runt 600:- om jag inte minns fel. Vanliga billigare pumpar klarar inte att hålla dessa motorer med soppa, så det är uteslutet att sätta dit en pump för 250:-, då blir det haveri vid långa fullgasrepor.

Den rätta pumpen borde gå få tag på genom skoterdelen, rinab.nu och liknande sidor, eller genom din lokala handlare.

edit: Den här funkar:
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/Motor/Braensle/Braenslepump-dubbel.htm
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Det stämmer det bcool säger, varför jag var ute och cyklade var att det i min 00-670 rave som jag hade tidigare satt den "vanliga" runda mikuni pumpen, trodde då att det var org. Tydligen inte. Gick dock bra med den trots att det var borrad.
Lycka till
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Provat annan pump, samma resultat.
Måste få hjälp via polarna här på forumet eller sprängskisser om de nu visar nåt!
Låt oss ta de så här:
Under motorn sitter en pump som jag fattar är en vaccum pump med 5 utgångar varav 2 st är sammanlänkade med varandra. övriga 3 går upp mot motorn. på motorn finns 3 nipplar. 2 på magsidan och 1 på variatorsidan. även 1 slang som skall anslutas på dpm. Antar att tidigare ägare som var jänke och cross mek har varit å pillat!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ok, DPM sitter kvar... Koppla ur detta i felsökande syfte.

Från en av dom 3 nipplarna på vevhuset sitter det en vaccumslang som driver bränslepumpen. Visst sitter den på plats?
Båda dom andra slangarna driver vaccum/luftpumpen. Dom 2 slangarna kopplar du ur. Nipplarna på vevhuset MÅSTE pluggas, så att den inte tar tjuvluft där.

Sen kopplar ni lös alla slangar som går från DPM till förgasarna. Dom nipplarna på förgasarna kan lämnas öppna nu under felsökningen.

Sen är det "bara" att prova att starta den. Går den då, så är DPM eller vaccum/luftpumpen trasiga.

Återkom i så fall, så kan jag berätta vilka nipplar på förgasarna som ska lämnas öppna, och vilka som ska pluggas. (Har det inte i huvudet just nu, måste kolla upp det...)
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Japp slangen från variator sidan går te bränslepumpen.
och 2 från luftpumpen går te mag-sidan. och den sista från luftpumpen går te dpm.

nu när du drar så trycker den soppa i bränsleslangarna, men inte så mycket att de orkar över högsta punkten och ner te föggana. + att ja upptäckte ett typ 0.3mm hål uppepå bränslepumpen där de pumpar ut när ja drar.

inte stött på detta tidigare.

Går DPM att koppla ur eftersom du skrev att den sitter kvar?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det pumpar ur soppa ur det lilla hålet på pumpen så är det sannolikt hål i membranet i pumpen = pumpen trasig. Det är ett luftningshål som ska släppa in/ut luft så att membranet i pumpen ska kunna röra sig fritt.

Om ni följer min beskrivning i förra inlägget, så har ni kopplat ur hela DPM'ens funktion. Många tar bort den och kör utan DPM pga dess benägenhet att jävlas.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
:confused:
Okey, ska sätta dit andra pumpen ikväll.
och köra det du skrev. Vore schysst om du kunde ta reda på vilka slangar som ska pluggas mm,
men måste ja då bestycka om föggana som en normal mxz 670 är då?
:ciao:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ska kolla det där med slangarna. Återkommer om det.

Angående bestyckning, så behöver du sannolikt inte bestycka om nåt. DPM är (då det funkar) helt inaktivt vid "normal" vinterkörning.

Om det är kallare än -21 (om jag minns siffran rätt) så aktiveras en ventil i DPM-dosan och släpper in lufttryck från luftpumpen till flottörhusen, och på det sättet trycker in extra soppa till motorn.

Om man kör på hög höjd, minns inte höjden, men det är sannolikt högre höjd än Östersunds 370 meter över havet, då aktiveras en annan ventil i DPM-dosan och släpper in vaccum från vaccumpumpen till flottörhusen, och på det sättet minskar mängden soppa som släpps in i motorn.

Håll bara koll på färgen på tändstiften i början så ser man om det behöver bestyckas om nåt. Hur man läser stiftens färg finns det info om i andra trådar här på forumet.

Men, som sagt, jag återkommer med info om vilka nipplar på förgasarna som kan pluggas.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Problemet löst, slanga på fel ställen och pump för 700 hunka. Nu startar den och suger soppa som sig bör.
Tack alla som medverkat till att hjälpa mig.