Bränslepumpar

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tjenare! Nu har man lite fråger och funderingar kring bränslepumpar.
På de äldre skotrarna vet ju alla att det sitter vakumpumpar som jobbar med vevhusets kompression och expansion och drar ett tunt membran fram och tillbaka som jobbar med ett par klaffar för att tvinga bränslet till en bestämd rikting, det är i stort sett allmän kunskap, eller hur? Men det håller sällan lika bra som man vill, och kan bero på flera faktorer, allt ifrån skit emellan en klaff och behöver genomgång flera gånger om säsongen, och helt slappa klaffar som knappt håller en säsong på grund av det fina nya bränslet vi tvingas köra med.

Så det jag undrar är om våra gamla hederliga maskiner verkligen arbetar optimalt med denna typ av "chock" pumpar? Om man kunde göra om lite grann och få en effektivare och jämnare bränsle tillförsel och byta ut den gamla membran pumpen mot en elektisk pump som ger ett konstat flöde bränsle till förgasarna och på så sätt komma undan med membran byten och dyligt jäkelskap som dessa föråldrade pneumatiska pumpar för med sig, eller om de gamla förgasarna alls tål att trycka in bränsle i med den kraft som en elektrisk pump levererar eller om det finns vakuum styrda pumpar som levererar bränsle efter vakuumet kanske? Och hur mycket tryck och lit/tim leverear en vanlig membran pump vid ca 5 000 varv i en tvåtakts motor?

Tack på förhand! :)
 
Last edited:

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Intressant, testa tycker jag, borde väl gå med en elektrisk pump men lågt flöde och fuelrail-liknande konstruktion över förgasarna med minimal strypning för att hålla trycket nere och en retur till tanken.

Någon som har koll på flöden och tryck kan gärna få fördjupa sig men det låter rimligt i mitt huvud.
 

Hellstrm

Aktiv medlem
6 okt 2012
70
0
6
Föglö, Åland
Konverterade en Polaris rxl och försökte köra med den elektriska bränslepumpen från EFI systemet, men fick det aldrig att funka. Kan varit jag som var för dålig för att få det att funka, men du kan testa och se om du får det på jämnt :)

// Jesper
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Det låter ju lovande, jag var alltså inte den enda som hade den idéen alltså :)
Men tänkte aldrig riktigt på det där med fuel rail, låter ju riktigt snajsigt om jag får säga det själv.
Om man då skulle ha en lätt fjäder, en ventil som håller trycket stabilt utan att pressa sig igenom till förgasaren och tokvarva motorn eller nåt.

Men dåså, det jag hade tänkt mig är att är en el-bränslepump från Biltema, en vakuum ventil för att hålla öppen retur vid låga varv och stänga igen vid gaspådrag för att få tillräckligt med bränsle.



1. Bränsletank
2. Bränsleslangar
3. T-rör
4. Bränslefilter
5. Elektrisk bränslepump
6. Bränsle-railing med reurklocka
7. Förgasare
8. Returrör (en slang direkt till bränsleslang för motverka luftbubblor och en direkt till tank)
9. Vakuumrör
10. Vakuumklocka (stryper vid fullt vakuum, skulle säkert fungera utan också)

Vad tycks? :) Skulle detta vara något tror ni, eller är det för komplicerat?
Kan säkert göras enklare men tror detta skulle få en ganska så bra funktion ändå. För att om man har en enkel returledning i ändan av röret och släpper igenom bränslet hela tiden är nog risken att det inte finns bränsle när det behövs (bildar tomma "luft" fickor i röret). Men det är bara det jag kommer fram till :amuse:

Och tackar så mycket för intresset :)
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Då behöver du inte avancera med allt de där du ritade upp.. En slang ifrån tanken till pumpen och vidare till gasarna räcker.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Du tror inte att jag kommer behöva vakuumventilen alls då? Blir ju en hel del mindre jobb, men tänkte ändå att det där med bränsle railen inte var dumt alls, och en retur med samma plan, men som sakt så skippar jag vakuum klockan och det köret, få se om jag hittar något i "bra att ha lådan" och sätter mig och löder troligen när jag kommer hem :) Tänkte använda ett kopparrör till railen och en tryckbelastning ändå, inte desto mera jobb heller, bara en gänga och en slang så fungerar det säkert jäkligt bra. Om konceptet sedan fungerar så kommer jag garanterat konvertera alla mina skotrar på detta sätt.

Men då tänkte jag elen till den, måste väl nog använda mig utav ett relä till pumpen? Eller går det direkt att sätta dit från tändningslåset? Eftersom att låset har 2 körlägen så kanske jag måste plocka ström ifrån motorkontakten så att när man vrider på andra läget att den inte slutar få soppa, eller har någon en bättre idé?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har kört biltema bränslepump liknande länken på Thundercatten . Inga problem koppla in ,,bara grena ut till resp förgasare och trycket blir inte för högt så det läker. Men pumpen gick illa på växelströmmen så den pumpade inte tillräckligt för att fylla alla tre gasare vid full gas. Jag provade också en Duells likriktare men det dög inte.

En skoter med 1-2 gasare och inte så mycket effekt funkar det bra till. Eller en skoter med batteri funkar såklart bra.

Men jag har sällan behövt renovera en membranpump så jag förstår inte varför man ska bygga om. Elpump är bet osäkrare val.

Thundercat org pumpen jag kör nu har jag bara moddat genom att borra större bränsle anlutningar i och membranen i den är från 1998 !

De flesta org pumpar oavsett märke håller minst 10 år. Hur det är med piratpumpar vet jag inte.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Vad det är för pump i min så är jag säker på att det är en Mikuni original men membranen är Snopro, och har haft lite sisådär med skoterns bränsletillförsel i och med att den aldrig orkar suga bränslet från tanken. Har ny cylinderfots packning och nya packboxar samt bomtäta blockhalvor (härdade packningen under en helg), men aldrig lyckats få ut rätt mängd bränsle till gasarn, varför är ett mysterium eftersom att jag bytt membran 3 gånger sen jag köppt skotern, till och med bytt pump utan resultat. Som du säger så ska ju pumpen hålla minst 5-10 år utan problem, max kanske ett membran byte om den stått.
Men kan vara mycket väl bensinen som gör att made in Taiwan membranen inte håller.
Så tänkte ta en ordentlig hell of a gamble och prova nu, och se om jag får ett jämnare bränsleflöde och bort med alla luft bubblor ur systemet. Vet heller inte varför den alltid dör efter halvgas när han är varm, och med en kompression på 8.3 kg per cylinder, ytters jämt dem emellan, men den vill inte helt enkelt, inte ens efter jag bytte förgasarflänsen förra våren och nytt filter, men nej inte då, men det känns precis som om när man får soppatorsk och så får jag suga fram bensin igen eller dra på choke så den får tillbaka bränslet till gasaren. Vi gick till och med tillbaka i boken och grundinställde gasaren efter en höjdlista, men tro inte fan att det vart någon skillnad utav det heller. Så, nu är den gamla 500 milaren pensionerad och byts ut, tror nästan att Vidselarna tuktade den lite hårt när den gick hos dem på skoterklubben.

Kommer inge speciellt långt på projekten som det är nu då jag går skola på annan ort och är hemma 2 dar åt gången och heller har inte vädret vart på vår sida, men nu blire lång helg och då ska det köras hårt. Så att det blir inget förän på torsdag kväll med andra ord, men ska försöka ta tag farsan i öronen och tvinga ner han till Lule åt mig om vi nu inte hittar en liknande pump på Tampis i Torne, eller om inte Kuukasjärvi har en. Skulle vara häftigt om man fick det att fungera egentligen.

Tack så mycket för alla svar och tips!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang din motor inte får soppa som den ska låter i mina öron som tanken inte avluftar som den ska.

Testa köra utan tanklock.

En singelförgasaremotor behöver inte mycket till pump för att tillgodoses med soppa.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
när jag förgasarkonverterade min F7a 2005 så körde jag med efi pumpen och ställde bara ner trycker till jag fick fram lagom med flöde genom förgasarna och det fungerade perfekt , eller lika bra som alla mina membranpumpar har gjort
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ang din motor inte får soppa som den ska låter i mina öron som tanken inte avluftar som den ska.

Testa köra utan tanklock.

En singelförgasaremotor behöver inte mycket till pump för att tillgodoses med soppa.
Du vet att jag har tänkt i precis samma banor, testade en gång helt utan tanklock när vi drog timmer hemma i skogen och det fungerar ju, men inte så kul när soppan skvalpar ur tanken.
Dom som har en Grizzly, precis samma porblem med 600:an, är bekant med att tanklockets packningar blir torra (speciellt under sommar förvaringen) och då får man ta lös dem och smeta in dem med lite vasselin eller icke gummi "ätande" olja för att luftningen skall fungera igen.
Men eftersom att jag har elektrisk bränslemätare monterat och aldrig fått tätt emellan flotörfästet och tanken så borde det även kompensera för luftningen, så det är i princip ett 5 cm stort luftningshål i toppen av tanken.

[video]http://youtu.be/-yfkUC1SGK8[/video]

Dessutom är detta ett problem som dykt upp sista 35-40 milen, och aldrig vart ett problem tidigare.
Antagligen borde man göra en bättre luftningsanordning än vad som finns i korken, tror heller inte att den självluftningen skotern har blivit tilldelad inte fungerade som den skulle när den var ny heller för den delen...

Du, det där med singelgasare, stämmer inte riktigt längre hörru ;) Grizzlyn har i nu läget 90 hk :heh:
 
Last edited:

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Jag skulle satsa på att du har för lång eller mjuk vakuumslang till pumpen, så pumpen inte får tillräckliga impulser för att fungera rätt

/S
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Något måste det ju vara, så är det ju, men såg ni hurdant bränslemätaren är placerad?
Den är inte tät, det är ett som är säkert, eftersom om man rycker tag i maskinen och lägger om han på sidan så sipprar bränsle ut därigenom runt skruvar och mellan korkpackningen och mätarens fot.

Men tycker ändå att detta projekt skulle vara något trots allt, nånting unikt om inte annat :)
Kul att idéen har ett så pass stöd, bara man får elen rätt så ska det gå jäkligt bra, tror att jag monterar en strömbrytare för tillfället för denna pump i sådana fall, men för stunden bara i experiments stadiet, har ett tändningslås i mina gömmor jag köppte ett par år sedan till en annan skoter som har bara ett körläge med lyse, så att det ska nog gå bra med den då.

Nu säger jag godnatt och önskar er alla en god morgon. Ha det!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
El bränslepump på förgasare är ju inget Unikt , har funnits i racing världen i många år , och kört med det själv i 8 år
Absolut inget märkvärdigt och eller svårt heller .