Bränsleproblem pro rmk 600 -16

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hallåj! Min maskin dog på väg hem en dag för några veckor sen. Höll på transportera oss hem efter leden och bottnade ut i ett gupp. Skotern "böar" till men fortsätter gå ytterligare 200 m. Sen dör den precis som om det var soppatorsk. Drar några gånger i snöret å den startar efter man gett lite gas. Kör ca 2 km och då dör den på samma sätt igen. Gick att dra igång men det var just så pass att den höll sig vid liv på tomgång, minsta rörelse på gasen så dog den. Har sedan dess hunnit gå igenom alla kontakter, bytt gashängsbrytare, kontrollerat nödstoppar, mätt tps-värden, kollat givarn på luftburken, bytt stift å kollat tändningen och kollat bränslepumpen. Det konstiga är att ibland har stiften sett blöta ut när man dragit, och ibland inte.
Testkörde bränslepumpen med externt batteri och urkopplad bränsleslang för ett tag sen och konstaterade att den pumpade runt soppa och tänkte inte mer på det.
Nyligen så testkörde jag även bränslepumpen med externt batteri men den här gången var allt inkopplat och då provade jag även starta skotern. Den gick såklart igång och verkade gå fint på tomgång.

Jag gissar då att det är något elektroniskt, kanske har en kabel skavts som jag inte upptäckt än. Men är det någon som kan tänkas ha någon annan teori?
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har liknande symptom på min 09a. Gått igenom det mesta nu känns det som. Hittar inget som kan mätas till att vara dåligt. Ibland går den "normalt" ibland behöver den gas för att starta. Jag gjorde en chansning nu och beställde en ny VR då jag haft motorgångs problem tidigare då den har gått sönder.

Får se om någon dag om jag gissat rätt.
Vid ett tillfälle "ett VR fel" starta skotern normalt, men gick ej att gasa. Bara tvärdog. Annan gång så har den inte gått att köra mer än på dragvarv. Så den verkar kunna hitta på många olika problem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du har en eller möjligen flera kondensatorer på maskinen, vet inte exakt hir det ser ut på 600an. Men går en sådan så blir det liknande symtom.
.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Det sitter inte någon typ av bränslepumpsrelä nånstans, som det kan göra på bilar?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Fortsätter felsökningen och har konstaterat att voltregulatorn inte är problemet. Ska mäta upp statorn och funderar därför om någon vet av vilka värden som ska va? Har försökt googla men hittar inget av värde. Förmodligen är jag väl för dålig på att söka...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Om någon råkar ut för samma problem kan jag berätta att det var kontakten från statorn till engine dc power/chassie dc power som spökade trots att jag hade kontinuitet genom kontakt och kablar. Var isär/ihop med kontakten flertalet gånger och var på väg att byta hela statorn till slut då det såg ut som att den inte genererade ström när vi mätte i kontakten. Men helt plötsligt 7 veckor senare och efter mycket rotande inne i kontaktstycket gav det utslag på multimetern. Helt inkopplad gick inte skotern, men satte man bara i kontakten halvvägs gick den igång.
Så med lite tur och mycket envishet och efter att ha rivit isär och gått igenom det mesta hittade vi till slut felet.
 
Reactions: Hellboy