Bränslefilter 600 e-tec (49 Ranger)

mrrova

Medlem
4 nov 2015
7
1
3
Har precis köpt mig en -12 Lynx 49 Ranger 600 e-tec som gått 378 mil.
Ringde verkstaden för att boka in en service och får då höra att man utöver ordinarie servicen bör byta "högtrycksfiltret", som bara det kostar cirka 1500:-.
Enligt underhållsschemat ska följande underhåll av bränslefilter göras:
600 mil eller vartannat år - Inspektera bränslepumpens sil och byt om det behövs, byt bränslefiltret
Vart 5:e år - Byt bränsleledningsfiltret.
När jag kollar på sprängskiss över bränslesystemet hittar jag bara två filter - ett i bränslepumpen (artnr. 415129451 pris cirka 200:) och ett i slutet av bränslesystemet (artnr. 414872100 pris cirka 100:).
Har jag missat något? Vilket filter är så dyrt och viktigt att byta?
 
Reactions: Booonie

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag tycker att det låter som ett försök till bondfångeri.

Jämför med hur bränslesystemet ser ut på en bensindriven personbil av samma årsmodell, där hittar man vanligtvis bara ett filter, som ofta är integrerat med bränslepumpen eller tryckregulatorn och som det inte är meningen att man någonsin ska behöva byta under bilens livslängd. Det filtret ska alltså klara att ta hand om all smuts som följer med i kanske 30 eller 50 kubikmeter bränsle utan att bli igensatt.

Många bränslefilter med korta bytesintervall i ett insprutningssystem låter som övervintrad 70-talsteknik.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
905
113
Stora Blåsjön
Det går återigen inte jämföra en bil mot en skoter...
Skillnaden på ett igensatt filter på en bil och en skoter är att bilen går ev lite sämre, hackar lite mm. Men på en 2-takt skoter så har du snart sett till att kolvarna har förenats med cylindrarna.
Sen är filtret på en skoter ungefär en 1/4 mindre än på bilen och en skoter behöver ett bränsleflöde på ca 45L/timme på full gas, sällan man pressar en bil så hårt, så man kan nog åka många tusen mil innan man får problem vid normalförbrukning. Vet inte riktigt vad en bils livslängd är men vid 30000mil brukar det helt klart vara nödvändigt att byta bränslefilter, har själv behövt gjort det på någon bil som har gått risigt.

Antagligen är det 513033560 som dom vill byta, det är väll helt upp till dig att göra det eller ej, men jag skulle nog se det som omtanke från verkstans sida...
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
För några år sedan bytte jag bränslefiltret på pumpen som ligger i tanken. Det var på en x-trim e-tec 600 som gått ca 600 mil. I mitt fall är jag glad att jag gjorde det då det var ganska igensatt med skräp. Tror att filtret kostade 2-300 kronor men det var en del skruvande o plockande innan det var klart. Inget var direkt svårt men det tar några timmar om man inte gjort det förut! De jag pratade med då hävdade att det var ett av få sätt att döda den motorn och jag tror nog det också med tanke på vad som händer om bränsleflödet stryps på full gas!
 

mrrova

Medlem
4 nov 2015
7
1
3
Tackar för alla svar.
Jag misstror inte verkstaden men blev lite fundersam när jag bara hittade två filter i sprängskissen, och inget av dem kostade 1500:-.
asker - Den slangen (513033560) innehåller alltså ett filter? Är det kanske den som benämns "bränsleledningsfilter" i underhållsschemat?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns ju också skotrar med insprutning där det inte finns något bränslefilter alls, t ex äldre Arctic som bara har sugsilar i tanken samt de spaltfilter som är inbyggda i alla spridare. Och de tycks ju sällan lida av bristen på filter, åtminstone så länge sugsilarna är hela. Äldre Polaris med insprutning hade i övrigt exakt samma teknik som Arctic, men där kostade man faktiskt på sig ett slangmonterat filter efter bränslepumpen, det var ett standardfilter som också användes av många biltillverkare i början av 90-talet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
905
113
Stora Blåsjön
Tackar för alla svar.
Jag misstror inte verkstaden men blev lite fundersam när jag bara hittade två filter i sprängskissen, och inget av dem kostade 1500:-.
asker - Den slangen (513033560) innehåller alltså ett filter? Är det kanske den som benämns "bränsleledningsfilter" i underhållsschemat?
Ja 513033560 är en slang med ett filter monterat.

Ja det är riktigt kasst att man inte kan byta bara filtret, annars hade filtret kostat typ 150kr...