Bränsle/oljesmörjning v-pumpsaxel Rotax Serie III

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jo har en fundering ang. att göra hela blocket smort genom bränsle/oljeblandningen från cylindrarna. PTO och MAG lagren är fixat, och mittenlagren är ju redan original. Men funderar på vattenpumpsaxeln? På min RS är det ju en liten behållare som ska sköta det med självrinning av 2-tolja, sen är ju den "gropen" tätad med p-boxar mot vevhusen. Funderar på att borra smörjkanaler, ta bort p-boxarna och behållaren och köra det istället?

Har sett att Bla. Polaris har så på några (alla?) modeller, och det verkar fungera? Skillnaden är ju att Polaris verkar ha v-pumpsdrevet i brons eller vad det nu är, Rotax är i plast. Så frågan är om det kommer att smälta pga varmgång? Tycker att det inte borde gå så mkt varmare med bränsle/olja istället för ren olja, men är osäker?

Har funderat en del på detta och undrar om detta kan bidra till varför det ryker så mkt p-boxar på dessa Serie III motorer pga vevhuskompression? För om vevhusen är "enskilda" som i den motorn kommer väl vevhuskompen att bli högre, istället för som på tex Polaris utan p-boxar mellan vevhusen kommer väl vevhuskompen från varje cylinder "ta ut" varandra, iom att dom är 180 grader förskjutna?

Varför jag funderar på detta är dels för jag tycker min drar otroligt mycket olja från behållaren (läckande p-boxar mot vevhus?), samt att det verkar lite tokigt att ha som Rotax har?

Aja, skulle va kul o se om nån vet/provat och om jag är helt ute o cyklar eller inte :)

MvH
 
Last edited:

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Din egentliga fråga kan jag inte svara på men däremot så sitter det ju "pulls ringar" eller va dom egentligen heter mellan vevhusen om det inte sitter packboxar där.
Tex artic har det och deras uppgift är just att hålla uppe vevhus kompet.
Ju mer vevhus komp desto mer effekt (till viss gräns i alla fall) så jag köper inte riktigt att det skulle vara därför det rycker packboxar på rotax.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag tror det funkar om du borra hål ut till pumpen. Frågan är om det kan bli för tätt så det inte vill in någon soppa (vacumstopp) ? Jag vet inte hur det ser ut . Men om du bygger på samma princip som vevlagrens hål så borde det funka. Dom får ju soppa nerifrån rakt in i lagret och har ju hål upp i vevhuset också så dom fylls garanterat.

Vevhusen är tätade ifrån varvandra annars funkar inte motorn . Är det inte packboxar måste det vara liknade kolvringar runt veven som Arcticat har
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Aha okej, bäst man lämnar tätningarna på vevaxeln med andra ord :) Bara en idé jag hade..

Frågan är om det blir vacuumstopp som du säger, ifall man borrar ett hål ner till v-pumpsgraven. För den är ju tätad nere i botten och på sidorna, till skillnad mod vevlagren som är öppen och tillåter flödet helt. Går ju inte att borra ifrån båda vevhusen heller för att säkerställa sköljning, då tappar man väl vevhuskompen..

Kanske är lika bra o köra på me toket dom ha hittat på :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ska kolla hur det ser ut på en gammal polaris trippel och lösningen på oljan till vattenpumps dreven. För den matar in all olja via insuget.