Bränsle 95 eller 98?

500slp

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Tänkte börja köra på 98 oktan nu, nån som kört på det och märkt nån effekt skillnad? har en 500efi trimmad
?? och har bara kört på 95 i den, är det bara att tanka 98 och köra kan det hända något om man går tillbaka till 95 nångång i bland?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Oktan

På en skoter ska man bara tanka 98 grön slang.
Förbränningstemperaturen blir mycket lägre och
förlänger livslängden på kolvarna.Någon skillnad
känner man inte. Teoretiskt förlorar man nån
procent effekt med 98 pga. senare tändning.
Min 500 EFI har gått 1500 Mil och motorn är orörd.
 

G_Johansson

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Fel

Man förlorar inte någon teoretisk effekt på att köra 98 man får inte senare tändning och förbrännings temperaturen sänks inte men risken för att motorn skall "spika" blir mindre därför kan motorn ev hålla lite längre.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
va?

Det är klart att förbränningstempen sänks när man kör på högre oktan. Den får ju trots allt "fetare" blandning då! Skotern kan gå lite jämnare på tomgång också. Toppvarvet på min skoter ändras cirka 150-200 varv med 95 eller 98 oktan...
 

500slp

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
hmm

Alltså bättre igentligen då att köra på 95?
för effekten menar jag?

Booster och 95 eller booster och 98?
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
????

Men vad svammlar ni om??? Oktantalet anger hur mycket tryck och eller temperatur bränslet tål innan det självantänder!! Inget annat! Du får varken mer eller mindre effekt mellan 95-98 det är ingen skillnad på energiinnehållet i bränslet! Förutsatt att det bara är just oktantalet som är skillnaden på 95-98.. Det är så mkt annat som ger bränslets egenskaper.. Olika kokpunkter osv. Nytta av högre oktantal har du om du har detonationsproblem..
 

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
eller...

höjer kompresionen! Högre oktantal innebär att bränslet tål högre temperaturer ( vilket implicerar att det tål högre tryck) innan det självantänder. Med andra ord kan man öka kompresionen om man går upp i oktantal. Om man höjer kompressionen får man ett större tryck mot kolvarna som resulterar i mer vridmoment=mer hk. Det vill säga högre tryck=högre temperatur=högre oktantal för att undvika detonation.
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
RE: ????

instämmer, dock går motorn inte lika varm.. 98 bränslet kyler mer.

Tex. ingen vettig person som kör motocross tankar 95 eftersom motorn går varmare med detta oktantal än 98. Risken för nypning ökar. Detta bör dock inte vara samma problem på skotrar eftersom kylning brukar räcka till.

Sen om du använder 98 istället för 95 så ökar förbränningen, dvs. mindre utsläpp av CO m.m (mindre CO mer CO2, dvs. fullständigare förbränning).

 

celneck

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
S-vall & Plejaderna
Men vad händer om bensinbolaget blandat i 5% etanol då?
Det måste bli någon skillnad mellan 95 - 98oktan eller?
Statoil har väl en 5%-ig iblandning av etanol i deras blyfria 95.

Jag vet inte - vet någon?
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
RE: ????

95 oktan ger mer effekt..inte märkbar..men mer! det är fakta.
men bättre att köra på 98, men det är en annan sak.
mesijah
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
I fjol var jag på en föreläsning om etanol och då var det iaf så att E5 är 95 oktanig bensin med 5% etanolinblandning. Etanol kyler mer och höjer oktantalet men minskar effekten, dock knappt märkbart. Enda anledningen som jag ser det att tanka E5 (bortsett från miljöpåverkan osv) är att det blir lättare att få en bil med hög CO-halt att gå igenom besiktingen... Fast det fixar man lika lätt med lite T-sprit :)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Mar-04 kl 00:08 AM (CET)]När jag bytte från 95 till 98 i min gamla skoter (John Deere SportFire 440 -81) så fick jag en helt ny maskin, så jag kör bara på 98 nuförtiden.

(Har en RXL nu).
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Alla bensinbolag blandar några % etanol i bensinen (åtminstone på vintern), numera. Det är mest för att slippa problem med kondens i tankarna på bensinmackarna, men också litegrann ekonomi, de behöver ju inte betala någon koldioxidavgift för etanolen.