bränner voltregulatorer!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag köpte en XC 600 -99 nu i höstas. När jag fick hem den och provade den upptäkte jag att lysena gick ner i styrka så jag förstod att det var voltregulatorn. Jag bytte och körde hem den. (Ca 3 mil) Kvällen efter skulle jag ut och köra lite men kom ca 500 m så brann Regulatorn upp. Efter det har jag bränt 4 regulatorer på ca 3-4 mil när jag har provat olika lösningar som olika Polarisverkstäder har sagt åt mej att prova.

Är det någon som har varit med om samma sak?
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Vad har du fått för tips av verkstan?
Jord fel. Att avgassysstemet blir för varm så den bränner sönder regulatorn. Koppla dit 2 regulatorer. En massa olika värden som jag ska mätta upp så statorplattan är riktig. Kortslutning.

Jag har kollat upp jorden och satt dit extra jord. Jag har bytt plats på regulatorn så den sitter svalare. Provat med dubbla regulatorer och mätt upp skotern och försökt hittat om det är någon kortis men allt ser bra ut.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det kan vara att du har nått som drar för mycket helt enkelt, original regulatorerna är väldigt lågt dimensionerade. På gränsen att man bränner dom med originalprylarna. Kör du t.ex med helljus och hand/tumvärmare på fulleffekt så ligger du jäkligt nära vad dom tål.

Kolla om kontaktstycket uppe vid halvljuset är bränd, är den det så byt den. Det kan hända att det blir kortis där faktiskt
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Det kan vara att du har nått som drar för mycket helt enkelt, original regulatorerna är väldigt lågt dimensionerade. På gränsen att man bränner dom med originalprylarna. Kör du t.ex med helljus och hand/tumvärmare på fulleffekt så ligger du jäkligt nära vad dom tål.

Kolla om kontaktstycket uppe vid halvljuset är bränd, är den det så byt den. Det kan hända att det blir kortis där faktiskt

Ok. Ska kolla över all el igen för jag kan ju ha missat nå.