Bränner variatorremmen

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Min RC 600 Sdi tenderar att bränna remmen väldigt lätt. När skotern var precis ny inträffade en incident när ett barn råkade trycka full gas i ca 10s. Som tur var höll barnets far i bromshandtaget med påföljden att den remmen fick en rejäl midja men den är naturligtvis utbytt. Efter detta tycker jag att remmen bränns lätt, kan det bero på att remskivorna blev polerade vid full gas. Förslag på åtgärd? Putsa med slipduk?
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
10 sekunder:afraid: inte dåligt länge!!

kolla så de inte finns remrester på skivorna,rengör med svinto å t-röd
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Inte ovanligt att dessa maskiner vill ta remmar. En nerdrevning är väl vad dom flesta brukar göra även hört några som haft -06or som fått fjädrarna i variatorerna uppdaterade.

Du kan ju även kolla om det skulle se konstigt ut på skivorna tex. fastbrända gummirester eller sånt.
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Inte ovanligt att dessa maskiner vill ta remmar. En nerdrevning är väl vad dom flesta brukar göra även hört några som haft -06or som fått fjädrarna i variatorerna uppdaterade.

Du kan ju även kolla om det skulle se konstigt ut på skivorna tex. fastbrända gummirester eller sånt.
Jag kommer nog att dreva ner ett par kugg i vinter. Skall lämna in på 1:a service snart, skall passa på att fråga om fjäderförspänningen alt. ny fjäder i sekundären då. Skivorna har jag rengjort med Bräkleen bromsrengöring.

Det är när jag skall komma iväg och det går lite tungt som remmen verkar greppa dåligt och så kommer lukten av bränd rem.

/Hans