Boyseen skumt

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Köpte ett par boyesen RAD81A-2 till min renegade 800 -02, eftersom orginal gummina var slut.

Inga större prb att montera dit förutom att de var kosmiskt tajta att kränga på förgasarna, de ger ett solitt intryck och rekommenderas.

Problemet har uppstått nu i efterhand, efter långvarigt max gaspådrag för att sen "ta om" så tappar motorn effekt bröllar en stund innan den sätter fart igen. Inga prb i skogen där den känns piggare och har bättre respons, men på dom stora vidderna när man öppnar för fullt...

-Svågern trodde det var variator rellaterat (ned vxl) så de revs men förutom en liten slitning på en ramp så verkar de i bra skick.
-Hade just bytt tanklock så en minimalt liten men dock möjlig förklaring var tryckfel i tanken, vilket kollades.
-Stiften ser fina ut "nougatbruna".

Det kan väl inte vara så att jag måste bestycka om den efter det att jag bytt korgarna ?

Börja få slut på billiga lösningar...

Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det verkar vara backshiften som spökar, och då har ni kollat i fel variator. Vet inte vilken variator du har på -02an men om det är den äldre utan clickern så går det väll att spänna upp fjädern ett snäpp

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, tycker oxå att det låter som dålig backshift.. Kan ju iof vara fel med bestyckningen oxå men eftersom att stiften ser fina ut så, men du kan ju testa flytta nålen ett läge och se om det blir bättre..

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Man får tacka för inläggen, men mot tydligt bättre vetande så var jag övertygad att det hade med munstyckena att göra eftersom tidpunkten för felet var så tätt inpå uppgraderingen av korgarna, så jag mekade dit nya munstycken enligt boyesen's rekomendationer.
De rekommendationer jag hittade var att det går lite tunnare på lågfarten och fettare på huvudmunstycket.
Alltså blev det 17,5 -> 20 på lågfart samt 520N -> 540 på huvudmunstycket. (trots detta ingen förändring av mitt tidigare syndrom)

"OBS här höll jag på att göra en dundertabbe (N) står tydligen för New.
Vilket innebär att det linjära flödet inte är så linjärt när man kommer över 500 i storlek enligt det gamla systemet".

Så hade jag satt dit en vanlig 500 eller värre en 520 så hade jag nog fått en härdsmälta.

Hittade denna väldigt informativa förklaring.
http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/dontuse/dontuse.php

Skall försöka tjuvlåna en sekundär på söndag o kolla om det trots allt är den.

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Hoppas du får fason på maskinen, blir det nåt åka av i helgen?
På lördag är det Vintage dragrace i sunderbyn och sävastklubben har invigning av skoterstugan.

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Kanske borde skriva ner lösning hur banal den än verkar, trots alla ombestyckningar pillandes med variator etc etc, lösningen var betydligt enklare än så.
Under en aftons testande med att ligga i ca 80 km/h för att sedan ge fullt och återskapa brölandet så såg vi att den eldade ur avgasröret när man släppte på gasen.
hmm spände avgasportarna och voilá fixat.

Verkar vara att de slappa avgasportarna (likt en 40årig glädjeflicka) inte stängde nog rappt alt låg öppna vid ett visst varvtal, och när jag sen gav fullt så hade för mkt av det "goda" passerat vilket innebär att det gick för tunt.

Tror ni mig inte så ljuger jag mer, men detta är den förklaring jag kan komma på.