BOYESEN. PowerReeds

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej!

Har en fråga som kanske några kan svara på, jag har en Viking 3 årsmodell 1999 som gått 318 mil, då man drar tyngre lass (timmer t.e.x) och det är djupare snö eller om man kommer till en brantare uppförsbacke så tycker jag att den är lite klen, jag skulle vilja ha lite mera bottendrag i motorn så att den orkar dra bättre, har tittat på boyesen power reeds på www.garage24.se men jag vet inte om dessa är något att köpa, jag har provat något liknande på en motorcykel en gång för cirka för 21 år sedan och på den så tappade jag tomgången helt och det gick inte att göra något åt detta.

Tacksam för tips.

Micke

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Hej och tack för era svar, har aldrig drevat ner en variator så jag vet inte hur man gör, har inte behövt skruva i variatorn så det har aldrig blivit att jag kollat upp detta.

Hade tänkt att köpa en bok om variatorn av knracing men det var ett tag sedan så jag vet inte om dom har den kvar, men jag ska höra med dom.

Men det kanske inte är så svårt?, då man kör i djup lössnö och det gåt tungt så kuggar den över, tror ni att den kuggar över om man drevar ner den?

Tack på förhand
Micke

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Dreva ner gör du oftast på lilla drevet i kedjehuset och du byter inget i variatorn.

Den kommer att kugga över lika mycket om du drevar ner, men prova att spänna mattan lite hårdare då borde de bli lite bättre, annars finns de no-slip drivhjul men de är känns lite overkill på en arbetsmaskin.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Som bizze säger, du behöver inte röra variatorerna.
Dreva endast ner det lilla drevet i växellådan (kjedjehuset) 2steg under det som sitter brukar bli en märkbar skillnad..

Föresten sitter det inte låg växel på dessa? :eek:

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Tack, ok då ska jag kolla upp detta, jag återkommer när jag gjort detta, det blir då inte under veckan jag gör detta, det blir till helgen.

Dreva ner gör du oftast på lilla drevet i kedjehuset och du byter inget i variatorn.

Den kommer att kugga över lika mycket om du drevar ner, men prova att spänna mattan lite hårdare då borde de bli lite bättre, annars finns de no-slip drivhjul men de är känns lite overkill på en arbetsmaskin.

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Jo det stämmer att det sitter en lågväxel på vikingen, 2 fram och en backväxel, det är bara så att om man skulle dra riktigt tunga lass så skulle man vilja ha mera råstyrka på låga varv, om man tar till exempel Lynz 5900 LC som har dubbelförgasare så är den mycket mera råstark.

Micke

Som bizze säger, du behöver inte röra variatorerna.
Dreva endast ner det lilla drevet i växellådan (kjedjehuset) 2steg under det som sitter brukar bli en märkbar skillnad..

Föresten sitter det inte låg växel på dessa? :eek: